Reactie van TheDurk (01-02-2010, 12:40):
Cool, net als vroeger thuis Reactie van herrieboy (01-02-2010, 13:13):
Eindelijk een echt leuk spel Reactie van mandy214 (01-02-2010, 13:26):
 gaaf,die ga ik zeker spelen Reactie van deugenietje (01-02-2010, 13:26):
jiippie een vet gaaf spel, waarbij je ook niet zoveel hoeft na te denken, volgens mij Reactie van panjer (01-02-2010, 13:44):
leuk, ga ik zeker spelen, een beetje nostalgie Reactie van herrieboy (01-02-2010, 13:48):
Je haalt er wel een paar belangrijke spanningselementen uit: Op de eerste dubbel aanleggen aan 4 zijden. En daarbij het aantal ogen op de einden bij elkaar optellen...is dit deelbaar door 5 dan krijg je die punten. Mijns inziens een spannendere variant dan deze...
Ik hoor graag jullie motivatie om deze 2 elementen eruit te halen... Reactie van bram (01-02-2010, 14:05):
@herrieboy: zoals uitgelegd er zijn tientallen varianten, we hebben deze gekozen voor de speelbaarheid en implementeerbaarheid. Iedereen speelt het namelijk anders. Die keuzes gaan we niet motiveren. Dit is het. Reactie van Esmar (01-02-2010, 14:09):
Hey GAAF Bram, weer eeen nieuwe. Hoe lang gaat het nog duren voor hij speelbaar is denk je?? Reactie van Groeneveld (01-02-2010, 15:04):
ik zeg er maar niks van,dat zegt het meest
Reactie van carlaevelien (01-02-2010, 15:22):
Lijkt me leuk, ik heb alleen het idee dat 4 rondes te lang zal duren. Maar dat moet nog blijken. Reactie van Hawkmoon269 (01-02-2010, 15:28):
Misschien een mogelijkheid om te implementeren, dat als je niet kunt of als je maar 1 zet hebt om te leggen, dat de computer een steen voor je van de stapel haalt of de enig mogelijke steen voor jou aanlegt. Dit om oneindig wachten te voorkomen. Het lijkt me op zich een leuk spel.
Reactie van Hary (01-02-2010, 17:01):
@Hawkmoon269: Wat dacht je van de optie om het spel zelf alle zetten te doen? Dat gaat nog sneller. Reactie van Lara (01-02-2010, 18:04):
Jippie kan niet wachten Reactie van kwebbel1977 (01-02-2010, 19:12):
top eindelijk weer een leuk spel erbij Reactie van chatster (01-02-2010, 20:23):
Leuk , kijk er naar uit !! Reactie van jimok (01-02-2010, 20:32):
@bram
zou het niet spannender zijn om ipv 4 rondes een puntengrens te nemen? bijv wie het eerst 40 strafpunten verzameld heeft verloren....als je nu na 3 rondes ver achter staat kun je het wel vergeten en ligt de spanning eruit...bij een puntenlimiet kun je altijd nog inhalen? Reactie van lisa51 (01-02-2010, 21:22):
lijkt me een erg leuk spel Reactie van motions1984 (01-02-2010, 22:37):
leuke toevoeging. ben benieuwd. Reactie van karin1982 (01-02-2010, 23:17):
Lijkt me erg leuk!! Ik ben zeer benieuwd wanneer dit op de site komt! Reactie van anouska (02-02-2010, 07:51):
Leuk!
Ga het zeker spelen..
Reactie van Sproetnik (02-02-2010, 10:11):
Uitproberen ga ik het in iig. Wanneer is de planning? Reactie van frederiksen (02-02-2010, 11:18):
Ziet er heel erg leuk uit Reactie van FDrienerlo (02-02-2010, 11:47):
eindelijk een spel waarbij je niet kunt verliezen door domme zetten, hulde! Reactie van liesje (02-02-2010, 11:52):
altijd leuk iets nieuws
wanneer kunnen we beginnen Reactie van wereldreis (02-02-2010, 12:54):
leuk!! Reactie van joro (02-02-2010, 14:49):
leuk geinig een ouderwets leuk spel Reactie van Wilm (02-02-2010, 15:39):
Ik vind het heel leuk.Maar kunnende steentjes niet veranderd worden zoals met holmino. Reactie van lontje11 (02-02-2010, 16:29):
dat lijk mij echt een leuk spel Reactie van kwendelien (02-02-2010, 18:54):
wat leuk om domino hier te kunnen gaan spelen lijkt me leuk. Reactie van eefisinlove (02-02-2010, 23:08):
Reactie van country (03-02-2010, 06:33):
leuk heb er zin in Reactie van natje (03-02-2010, 07:51):
Ziet er heel leuk uit..wanneer zou het kunnen gespeeld worden? Reactie van cplatinck (03-02-2010, 09:25):
nu Reactie van anouska (03-02-2010, 10:14):
Heb de eerste paar al lopen... Reactie van Carrot (03-02-2010, 10:21):
Hahaha, de site gaat zich richten op onze jongere spelers
Maar stiekum vind ik dit ook nog wel super hoor hahahah Reactie van jimok (03-02-2010, 11:44):
@carrot
domino is anders al een heel oud spel hoor Reactie van verdi2222 (03-02-2010, 13:56):
vind ik best leuk,wel jammer van het saai wit speelbord,kan dit niet beter? Reactie van FDrienerlo (03-02-2010, 15:13):
@Bram, volgens mij klopt de spelnotatie niet na het pakken van stenen. Ik heb het idee dat wit en zwart dan switchen Reactie van HiddePjuk (03-02-2010, 15:25):
Het is wel leuk maar speelveld komt erg saai over , kan er niet wat kleur in aangebracht worden , lijkt zo duf nu Reactie van wwwilly (03-02-2010, 15:26):
Een leuk spel.
Maar de -(min) lijkt me niet zo relevant , Je kunt nl niet een positieve score hebben, dus kan de - wat mij betreft wel weg. Reactie van egnilove (03-02-2010, 16:27):
Leuk spel erbij voor wie een poging wil doen om het record aantal zetten wil verbeteren. Reactie van WendyM (03-02-2010, 18:34):
Ik heb net mijn eerste 3 spellen lopen, maar val nu al om van verveling... Alleen aan 2 kanten aanleggen en geen mogelijkheid wat variatie erin te brengen.
Jammer, had er meer van verwacht. Reactie van WendyM (03-02-2010, 18:38):
Ik ben net met mijn eerste 3 spellen bezig en val nu al om van verveling.
Maar 2 plekken om aan te leggen...
Jammer, ik had er meer van verwacht. Reactie van WendyM (03-02-2010, 18:38):
Sorry, dubbel Reactie van karin1982 (03-02-2010, 18:47):
Ik ben benieuwd of hier ook een toernooi van gaat komen.. Reactie van beppert (03-02-2010, 19:47):
Ik sluit me bij WendyM aan, mis de variatie dat je alle kanten op kan gaan om een ander \'dwars\' te zitten of uit te lokken om iets te doen in jouw voordeel. Vind het nu een beetje saai helaas Reactie van jimok (03-02-2010, 19:59):
@wendym en beppert;
ondanks dat je wel geluk nodig hebt , kun je wel degelijk tactisch gaan leggen...je weet welke stenen er bestaan en met een beetje rekenen kun je de ander dwarszitten... Reactie van bram (03-02-2010, 21:34):
@WendyM en Beppert: juist doordat je maar 2 plekken hebt wordt het tactischer. hoe meer plekken er zijn hoe vaker het gewoon een leg spel wordt en degene die begint, wint. Reactie van beppert (03-02-2010, 23:00):
hmz daar zit wat in, ben al druk aan het spelen we zien wel maar is wel leuk die nostalgische spelletjes, je jeugd komt weer boven  Reactie van herrieboy (03-02-2010, 23:52):
@ Bram Ik ben het niet met je eens, want juist bij 4 kanten en de variant van 5 punten maakt het een tactischer spel. Ik spreek uit ervaring, ik speel dit spel al jaren via Yahoo.
Doordat je deze factoren eruit hebt gehaald is het idd echt een saaier en minder tactvol spel en daarbij dus een hoger gelukgehalte. Jammer! Reactie van Vipbitch (04-02-2010, 01:20):
\"Reactie van carlaevelien (01-02-2010, 15:22):
Lijkt me leuk, ik heb alleen het idee dat 4 rondes te lang zal duren.\"
------------------------------------
Dat is dus niet het geval, Een uurtje geleden hebben we een spel opgestart en tot mijn grote verbazing staat die al een tijdje bij de afgelopen spellen, 32 zetten. Reactie van karin1982 (04-02-2010, 02:15):
Ik ben het wel eens met herrieboy. Het is even leuk zo. Nu het nieuw is. Maar ik ben bang dat deze manier van spelen inderdaad snel saai wordt. Reactie van Eelke (04-02-2010, 09:00):
Ik speel nu 1 spelletje, en daar zal het bij blijven. Ik had niet verwacht dat er een nog saaier spel dan zeeslag zou komen , maar het is gelukt.  Niets ten nadele van Jijbent, hoor. Leuk dat jullie steeds nieuwe spellen toevoegen - maar deze is niets voor mij. Reactie van wwwilly (04-02-2010, 10:30):
Maar de -(min) lijkt me niet zo relevant.
Een spel beginnen met -0 is al zo negatief Reactie van thenijn (04-02-2010, 10:39):
ik vind het steeds leuker worden. Heb zojuist door een tactische move mijn tegenstander de resterende stenen laten pakken Reactie van jimok (04-02-2010, 12:32):
de eerste dag lijkt het spelletje wel geslaagd ; het aantal zetten per dag is flink toegenomen Reactie van mieke.smit (05-02-2010, 11:45):
Heb het een aantal x gespeeld en heb nog wat spellen open staan....
1 woord GEWELDIG!
Leuk weer zon nieuwe spel  Reactie van mandy214 (05-02-2010, 14:16):
 van dochter van 5 jaar vind dit ook enig.... Reactie van mandy214 (05-02-2010, 14:21):
 dit vind mijn dochter van 5 jaar ook erg leuk Reactie van mandy214 (05-02-2010, 14:21):
 2x sorry Reactie van robs (05-02-2010, 14:57):
zonet in 1 beurt 10 (!!) stenen erbij gekregen, en dat in ronde 1.
jammer einde spel dus.... kan dat niet anders, door 1 x pakken en als je dan niet kunt, de beurt aan je tegenstander geven??
na de 1e ronde stond ik gelijk al op -70  dan is er toch niets meer aan? lijkt me toch niet de bedoeling van het spel.
het moet toch spannend blijven tot en met de 4e ronde? Reactie van mandy214 (05-02-2010, 16:15):
 ja,bij de ene krijg ik bijv 2 stenen bij en bij de ander zomaar 7 stenen bij......is wel een groot verschil...... Reactie van bram (05-02-2010, 16:21):
@robs: ja dat kan gebeuren. Het is niet anders. En dan nog kun je nog steeds winnen. Reactie van bram (05-02-2010, 16:52):
@mandy214: je krijgt er willekeurig stenen bij totdat je weer kunt. Dat is idd de ene keer meer dan de andere. Reactie van robs (05-02-2010, 17:18):
@ bram: heb het nu al 3x meegemaakt dat je 10 stene tegelijk krijgt.
je kunt daarna je tegenstander feliciteren want dat verschil maak je gewoon niet goed.
Dat is niet realistisch. jammer, een groot minpunt van dit spel!! Reactie van wwwilly (05-02-2010, 18:06):
@Robs dan heeft je tegenspeler vanst heel tactisch gespeeld. Reactie van acryl (05-02-2010, 18:42):
Dag Bram,
Begrijp als je niet kunt dat je er zoveel stenen bij krijgt dat je wel iets kunt leggen.
Ben het met robs eens. Waarom niet gewoon 1 steen als je niet kunt. De tegenstander is aan de beurt en misschien legt hij/zij wel een steen weg waar je wel iets mee kunt. Dat je nog kunt winnen met 7 stenen erbij is theoretisch en al helemaal als je alle voorgaande rondes verloren hebt!
Tuurlijk is taktiek belangrijk maar daar alleen win je geen oorlog mee!
Overigens oorlogen winnen niemand!
vriendelijke groet,
Acryl Reactie van herrieboy (05-02-2010, 23:01):
Klopt het dat als ik wel kan spelen, maar mijn tegenstander niet, dat het potje dan stopt? Ik had mijn tegenstander vastgespeeld en ik kon nog zeker 5 blokjes kwijt. Normaalgesproken heb ik mijn tegenstander dan mooi tuc en mag ik net zolang aanleggen totdat hij/zij weer kan. Waarom is dit er ook uit gehaald, of is dit een foutje, of...? Reactie van herrieboy (05-02-2010, 23:02):
Het gaat mij bij voorgaande bericht om de volgende regel die ook een stuk spel eruit haalt:
\"Een ronde eindigt als een speler al zijn stenen kwijt is of als er nog maar 2 stenen over zijn op de stapel en de speler aan zet kan niet zetten. \" Reactie van fijnevent (06-02-2010, 10:13):
ik vind het een leuk spel ( ben geloof ik de grootverbruiker op dominogebied) alleen tis wel een geluksspel. hier wordt geen toptoernooi voor gehouden omdat de rating met het half uur weer gezakt cq gestegen kan zijn. Reactie van FDrienerlo (06-02-2010, 14:04):
ik vind dit nu officieel het grootste onzin spel ooit, sudoku is er niks bij.
Even de rating definitief maken en dan lekker op rood... Reactie van jimok (06-02-2010, 15:50):
@FDrienerlo
je hebt 2 potjes gedaan en nog eens 2 openstaan en je weet al dat het de grootste onzin spel ooit is.....ok dat kan...maar waarom ga je er dan nog eens 11 spelen ? Reactie van wwwilly (06-02-2010, 16:15):
Zie ik tot m\'n schrik dat ik een spel verloren heb omdat de dubbel blank 8 strafpunten geeft. Ik had het uitgerekend het stond 46-50 en tegenstander had nog 1 steen ik had nog oo en 1-2 dus ik denk, als ie uit kan heb ik alsnog gewonnen.
Dat de 00 8strafpunten oplevert staat niet in de spelregels Reactie van ineke53 (06-02-2010, 16:31):
hoy wwwilly
de dubbel blank is nul punten en je had 1en 2 is drie plus 5 straf punten omdat je verloor dus dat is samen 8
volgens de regels Reactie van robs (06-02-2010, 17:40):
een nieuw record: 11 stenen erbij omdat ik niet kon aanleggen!!!!! Reactie van mandy214 (06-02-2010, 18:41):
ik zat in ronde 4....tegenstander had 2 stenen en ik 3 stenen en nog 3 stenen in de pot zeg maar......en toen was het spel afgelopen.....hoe kan dat? Terwijl we beiden nog stenen hadden en 3 over in de pot? ik weet dan niet wanneer ik feli moet zeggen tegen de tegenstander Reactie van jimok (06-02-2010, 19:29):
mandy ;
het spel is afgelopen wanneer iemand niet kan zetten bij 2 stenen in de pot...dus had 1 van jullie meerdere stenen gekregen toen er 3 in de pot zaten...en wil je perse feliciteren kan het ook na de game, klik op het afgelopen spel en onderop kun je link vinden om via een privebericht feli te sturen.. Reactie van herrieboy (06-02-2010, 21:09):
Mandy: dit is inderdaad de slechtste regel van dit spel! Reactie van mandy214 (06-02-2010, 21:50):
 ja,je kan inderdaad niet zien of de ander wel of niet kan leggen,ook logisch natuurlijk,maar het is dan zo onverwachts afgelopen...terwijl ik zo zit op te letten waneer het klaar is..ik heb idd na het spel via pb de tegenstander feli gewenst.....ik zou dit toch fijner vinden als dit wat duidelijker zou zijn en meteen de ander kan feliciteren tijdens het spel nog Reactie van ineke53 (07-02-2010, 10:52):
in spel nummer 10504361 heeft mijn tegenstandster 19 domino blokjes gekregen bij de start van de 4 e ronde en zit er maar eentje meer in de pot is dit n bug? Reactie van bram (07-02-2010, 12:26):
Nee niet echt... hij kon gewoon echt niet en ik heb er geen rekening mee gehouden dat dit kon. Ik ga over een spelregel nadenken voor dit soort situaties. Reactie van jimok (07-02-2010, 13:05):
@bram
misschien dat de stapel gewoon op moet en spel eindigt wanneer beide niet meer kunnen? Reactie van mandy214 (07-02-2010, 15:08):
komt dit spel ook op de Duitse en de Engelse jijbent site? Reactie van puppyeyes (07-02-2010, 15:39):
ik vind het maar een saai spel hahah Reactie van bram (07-02-2010, 19:26):
@ineke53: de spelregels zijn iets gewijzigd zodat dit niet meer kan voorkomen. De eerste steen op tafel mag geen dubbele steen meer zijn. Reactie van herrieboy (07-02-2010, 20:23):
Beste Bram,
Ik weet dat je mij antwoord hebt gegeven. Maar zou je misschien willen reageren op de opmerking die \'jimok\' heeft gemaakt op 7-2-2010 om 13.05? Dit is een serieuze regel die het spel absoluut een stuk beter, tactischer en leuker maakt!
Bedankt voor de moeite. Reactie van bram (07-02-2010, 21:50):
@herrieboy: ben het daar absoluut niet mee eens. Dit is de leukste variant met veel meer tactiek dan wat jullie voorstellen en speelt ook veel sneller. Reactie van WendyM (07-02-2010, 21:55):
Nou ja, als er niks veranderd, als het niet spannender gemaakt kan worden, speel ik het maar gewoon niet meer... Reactie van slingerapie (08-02-2010, 02:44):
Kan het niet veranderd worden dat als je niet kan je er 1 steen bij krijgt, de ander dan weer mag, en als je dan weer niet kan er weer steeds 1 steen bij krijgt?? Net als bij UR zeg maar, dat als je 0 gooit of niet kan, dan mag de ander gewoon weer.
Zo gaat de lol er een beetje af, als je een steen neerlegd en de volgende beurt heb je er ineens 6 of soms zelfs nog meer bij! Dan kan je die ronde sowieso wel vergeten en vaak zelfs het hele spel.
In het \"echte\" spel pak je toch ook maar steeds 1 steen per keer?
Ik denk dat er meerdere mensen zijn die het dan al leuker gaan vinden om te spelen, ikzelf en een paar waar ik tegen speel in ieder geval wel.
Reactie van bram (08-02-2010, 09:12):
@slingerapie.. je hebt 10\'tallen varianten van dit spel in de meeste moet je pakken totdat je kunt. En nee dat is niet leuker want dan zit er te weinig tactiek in het spel en wordt het nog meer een geluksspel. Het is juist de bedoeling zo te spelen dat je tegenstander de ronde wel kan vergeten.
@WendyM: dit is juist de meeste spannende variant omdat je er echt voor kunt zorgen dat je tegenstander veel strafpunten krijgt. Reactie van herrieboy (08-02-2010, 10:28):
@ Bram: Jouw inzicht qua tactiek is echt verkeerd! Sorry hoor. Ik ben het wel met WendyM eens en ik spreek uit jarenlange speelervaring met dit spel.
Let wel: ik reageer puur op dit spel, ik ben verder onwijs tevreden met jijbent.nl!
Reactie van bram (08-02-2010, 11:15):
@herrieboy: dan zijn we het oneens. Beetje jammer alleen van je heftige reactie dat ik het verkeerd zie. Ik zou zeggen geeft het een kans. Dit klinkt een beetje als: wat de boer niet kent, dat eet ie niet. Reactie van herrieboy (08-02-2010, 11:32):
*Bram: dat we het niet eens zijn: klopt. Dat ervaring miischien kan tellen? Ik spreek daarvoor uit ervaring! Reactie van bram (08-02-2010, 12:04):
@herrieboy: Ervaring?? Jij hebt 0 ervaring met deze variant, pas als je dit ook een jaar hebt gespeeld, spreek ik je graag nog. Verder wil deze discussie niet meer hier voeren, je mag me er een persoonlijk bericht (PB) over sturen. Reactie van eddy.berwaerts (08-02-2010, 13:02):
ik ken dit spel nog uit mijn kinderjaren,maar na een twintigtal spelen vind ik deze variant toch niet zo geslaagd.
Ik zag ook liever dat er slechts steen per steen moest gepakt worden,maar ja de regels gelden voor iedereen.
Toch heb ik de indruk dat de geluksfactor hier bij het pakken te veel van tel is. Reactie van thenijn (08-02-2010, 13:09):
-juist het feit dat de laatste 2 stenen niet meedoen maakt het mogelijk dat het een niet voorspelbaar spel wordt.
-de grap is ook dat je ervoor moet zorgen dat je je tegenstander flink moet laten pakken., en soms kun je weten wat ie pakt en daar weer op in spelen
Ik vind het een geslaagde variant. Reactie van miomaatje (08-02-2010, 17:54):
ik vind het een saai spel, zit totaal geen spanning bij Reactie van kolonist (09-02-2010, 16:21):
hele grote geluksfactor.....
Heb nu al een paar keer gehad dat ik mag beginnen de volgende zet is dus voor de tegenstander die kan dan aan de andere kant neerleggen en heb je twee dezelfde cijfers. en dan krijg ik er zo\'n 10 stenen bij omdat die ander blijkbaar bijna alles van dat getal heeft. Sorry maar dit heeft bijna niets meer met tactiek te maken. Reactie van egnilove (09-02-2010, 19:05):
Mijn tegenstandster moest kopen omdat ze niet kon aanleggen en dat ging door tot er nog 2 stenen op de stapel lagen en omdat ze toen nog niet kon was de ronde afgelopen terwijl ik nog een hand vol had die wel pasten. Dacht ik haar een oor aan te naaien door die ene te leggen zodat zij niet meer kon, blijf ik zelf met een hand vol zitten en verlies ik... stom spel! Reactie van wwwilly (09-02-2010, 19:07):
Ik heb aan 2 oren ook wel genoeg Reactie van Erick (10-02-2010, 19:29):
Speelt lekker weg dit spel, leuk voor even een spelletje tussendoor waarbij je niet echt na hoeft te denken, in de pauze op je werk ofzo. Stomme fouten maken is inderdaad uitgesloten, dus ook daar hoef je niet bang voor te zijn en bang zijn voor een te sterke tegenstander hoeft ook niet. Tot zover het \"positieve\" gedeelte, voor de rest ben ik het met veel mensen hierboven eens.
O.k. ik heb maar 2 potjes gespeeld, maar ik moet zeggen dat er ook werkelijk niet één spannend element in zat. Zelfs splitsen na een steen met dubbele waarden is er uit gehaald. De geluksfactor in verhouding tot de eigen tactische inbreng is zo\'n beetje gelijk aan 10x kop of munt gooien en daarna kijken wie de meeste keren goed heeft geraden. Maak dan de stenen van je tegenstander ook zichtbaar, dan kun je nog een klein beetje een tactiek bedenken. Sorry, ik geef echt niet snel af op een spel, maar vraag me nu wel af wat de volgende in deze reeks wordt. (Boter, kaas en eieren, iemand......?) Reactie van bram (10-02-2010, 19:58):
@Erick en anderen: ik denk dat jullie het spel dan echt niet begrepen hebben. Met behulp van kansberekening kun je echt goed bekijken welke zet de grootste kans heeft dat jij wel de volgende zet kunt, maar je tegenstander niet. En er zijn nog meer tactische mogelijkheden zoals hoge getallen eerst leggen, dubbele tactisch leggen. zo leggen dat je tegenstander hoogstwaarschijnlijk wel moet pakken etc... Natuurlijk zit er een hoge geluksfactor in... maar als je slim speelt kun je over meerder potjes het beter doen dan andere mensen. Reactie van Marielle72 (10-02-2010, 20:45):
leuk spel, inderdaad, je kunt je kansen berekenen.
Vraagje: kan de focus op \'doe zet en ga naar volgend spel\' komen nadat ik een steen heb neergelegd? Dit scheelt enorm veel muizen... ik kan dan met ENTER naar het volgende spel.
Reactie van herrieboy (10-02-2010, 21:01):
Ik weet dat ik op dit gedeelte niet meer de discussie mag aangaan, maar beste Bram, zou je de reactie van \'egnilove\' willen onderzoeken of de geluksfactor kleiner wordt als je wel het spel gewoon uitspeelt op de manier zoals hij/zij dit beschrijft? Reactie van Erick (10-02-2010, 22:57):
@Bram: Ik zie dat ik die 2 potjes nog niet eens heb uitgespeeld, dus die maak ik sowieso nog af. Ik zal kijken of ik die tactiek die jij noemd kan ontdekken. Misschien is een leuke uitdaging dat wij een keer tegen elkaar spelen. Jij met tactiek en ik leg gewoon aan zonder er over na te denken. Zoals jij het zegt moet jij dus uiteindelijk gemiddeld veel beter scoren dan ik, maar ik betwijfel dat. Nodig me maar uit als je dit een keer wilt uitproberen. Reactie van bram (11-02-2010, 09:25):
@Erick: is goed, ik nodig je 5x met Duo start uit  Ik ben ook wel benieuwd. Reactie van simplythebest77 (11-02-2010, 12:51):
In de praktijk heb je al vrij snel geen keus meer in wat je legt, tactische mogelijkheden zijn dan ook weg.
Keuzemogelijkheid voor steen pakken of leggen zou tactische mogelijkheden vergroten.
Bonus voor uitspelen kan misschien beter afgestemd worden (>>20) op malus van verlies met 10 stenen. Reactie van simplythebest77 (12-02-2010, 16:35):
1e zin van bovenstaand bericht trek ik in .. Reactie van jimok (12-02-2010, 16:59):
persoonlijk vind ik het toch erg jammer dat het spel eindigt bij 2 stenen in de stapel...wanneer het spel zou eindigen als beiden niet kunnen of 1 raakt zijn stenen kwijt, nu pak je een hoop stenen in een beurt en ben je kansloos als er nog maar 2 stenen in de stapel zitten...als je je tegenstander laat pakken middels een taktische zet is het einde ronde  , terwijl er anders nog hoop is om van een achterstand terug te komen om zelfs te winnen in die ronde...
hierbij wil ik het een beetje vergelijken met backgammon, het populairste spel hier op jijbent..komt denk ik ook dankzij de mogelijkheid om terug te komen van een kilometer achterstand waardoor het spannend blijft tot het end
zonder spanning ben ik bang dat domino toch in populariteit zal afnemen naarmate de nieuwigheid een beetje weg is.
maar goed, even aankijken...bij kruissom waren er in het begin ook discussies over de regels ed, die zijn later ook aangepast...even afwachten nog Reactie van riablumink (12-02-2010, 17:32):
vind het niet erg om te verliezen....maar als je niet kunt en je krijgt steeds stenen totdat je wel kunt...en dat waren bij mij geen 1 of 2...maar heel vaak 6 en dan 8...vergaat het spelen je wel....misschien een idee om er steeds maar 1 te krjgen....vind het jammer dat ik aan de toernooien begonnen ben...had eerst even met iemand alleen moeten spelen....was er anders NOOIT aan begonnen... Reactie van Saartje25 (12-02-2010, 21:38):
heb veel reacties gelezen en inderdaad wat Ria ook al schrijft.. je krijgt soms ineens 5, 6 en soms 7 stenen zomaar toegestopt.. zonder dat je zelf inbreng hebt..
kun je misschien pas/steen nemen toevoegen?? dat je als speler ook kan passen terwijl je eigenlijk wel kunt aanleggen??
en/of bv 1 of 2 stenen tonen van de tegenpartij (bij meer dan 3 stenen??)
verder vind ik het top spel hoor.. leuker dan en garde (toch ook met meerdere rondes?)..
ben heel benieuwd Bram.. Reactie van Marianne (13-02-2010, 16:36):
@ Saartje25; @riablumink en anderen. Je krijgt maar 1 steen als je met die steen aan kunt leggen. Kun je dat niet, krijg je er in diezelfde beurt nog een. Net zolang tot je wel aan kunt leggen. Dat scheelt een boel zetten. Anders moet je steeds bij iedere volgende beurt er 1 pakken. Dat haalt de snelheid uit het spel.
Bovendien krijgen niet-vips maar 50 zetten per dag. Zo kunnen zij ook doorspelen. Reactie van jimok (13-02-2010, 18:14):
@marianne
ik denk dat saartje25 bedoeld dat je 1 steen pakt bij een pas, waarna de beurt weer overgaat.
Reactie van Erick (13-02-2010, 23:45):
@jimok: Bedoel jij niet Tric trac in plaats van Backgammon. Bij Tric trac heb je de mogelijkheid om van een grote achterstand terug te komen en te winnen, bij Backgammon eigenlijk niet, hooguit door 6x achterelkaar dubbel te gooien zonder dat je tegenstander ook dubbel gooit. Reactie van jimok (14-02-2010, 00:10):
@erick
bij backgammon kan dat ook, als je je eigen vak dicht bouwt en er eentje van de tegenstander op de balk mikt. Reactie van beppert (14-02-2010, 10:30):
helaas heb ik het spel niet meer omdat het me niet zo boeit, maar begin van de week was ik met een spel bezig had nog 2 stenen over met beiden kon ik aan beide kanten aan leggen maar kreeg als bonus 13, lees goed 13!!! stenen erbij in de 4e ronde. Nou boeit het mij niij niet zo zeer omdat dit spel voor mij pure ontspanning is en even niet na hoef te denken maar het geeft je wel te denken waarom ineens 13 erbij terwijl ik met de laatste 2 stenen aan beide kanten kon aanleggen, dus ongeacht dat de tegenstander kon ja of nee, ik kon in een volgende beurt nog een steen kwijt.
Wilde dit even melden, nogmaals het boeit me niet zo zeer, maar het kan een bug zijn? btw heb verloren  Reactie van Marianne (14-02-2010, 15:13):
@beppert: # Een ronde eindigt als een speler al zijn stenen kwijt is of als er nog maar 2 stenen over zijn op de stapel en de speler aan zet kan niet zetten. Aan het einde van een ronde krijg je strafpunten ter waarde van het aantal punten dat je nog in de hand hebt. Als je je stenen helemaal kwijt speelt, krijgt je tegenstander ook nog 5 extra strafpunten.
Reactie van eddy.berwaerts (14-02-2010, 17:33):
@ marianne : je meot die tekst van beppert nog eens goed lezen:als beppert werkelijk aan beide zijden nog kon aanleggen mocht beppert nooit geen stenen uit de pot krigen.
Dus zit de fout in dit geval bij het systeem en niet bij beppert.
Tenminste zo bezie ik het toch.
Hierbij nog een interessante domino-link waarbij de hollandse variatie (dutch variant) me interessanter lijkt dan de variant die hier gespeeld wordt.
http://www.xs4all.nl/~spaanszt/Domino/Draw.html
Reactie van bram (14-02-2010, 19:24):
@eddy: Ik denk dat dat niet het geval was. Ik denk dat de ronde was afgelopen en de nieuwe ronde starte met veel stenen voor haar en dat kan idd gewoon gebeuren. Reactie van rolan001 (14-02-2010, 21:18):
tis een leuk spel. tactisch en een geluksspel, in combinatie 
top spel Reactie van beppert (14-02-2010, 21:22):
nee bram er lagen zeker weten meer dan 2 stenen in de pot en de ronde was halvewege, was weliswaar ronde 4, had van 3 naar 4 een aantal -punten er bij gekregen maar in 1 beurt 13 stenen erbij vind ik wel een beetje erg veel en daarbij nog aan beide kanten een steen kunnen aanleggen. Ik probeer een tactiek te vinden die ik nog nimmer kan vinden en daarom ook maar gewoon speel met wat ik zie en kan en resultaat merk ik dan wel. Tactiek kan ik niet ontdekken behalve als je alle stenen moet gaan onthouden, en daar begin ik niet aan. Heb denkwerk genoeg overdag met mijn werk, spelletjes zijn voor mij ontspanning en geen inspanning. Reactie van egnilove (14-02-2010, 21:44):
Amen!!
Op rood met dat spel en lekker een ander spelletje spelen. Reactie van eddy.berwaerts (15-02-2010, 10:07):
de mooiste variatie die ik gevonden heb was de zogenaamde dutch variant.
Wat houd dat in:de dubbles worden verticaal gelegd zodoende dat men aan 4 zijden verder kan en indien iemand niet kan volgen neemt hij 1 of maximum 2 stenen uit de pot waarna hij aanlegt of past.
Bij deze variatie telt de dubbel 0 wel voor 13 punten.
Je kan natuurlijk altijd over zogenaamde tactiek beginnen maar als je de tegenslag krijgt na 1 of 2 zetten niet te kunnen volgen en er dan een 13-tal stenen bij krijgt is dat klote en is de spanning in die ronde al onmiddellijk verdwenen.
En het is die spanning waarom het me gaat,ik speel graag dobbelspel en kruissom.Het liefst win ik dobbelspel met 1701-1699 en kruissom met 231-229 en als ik met die zelfde cijfers verlies dan is het zo maar ik heb dan wel mijn portie spanning gekregen.
Reactie van eddy.berwaerts (15-02-2010, 11:17):
@ bram bedankt voor dat 4-tal mooi verdeelde spelletjes.
De laatste zet is mijn betrachting gelukt om je te blokkeren met de 2 omdat je nog 1 steen had en ik er op rekende dat er een redelijke kans was dat je de laatste 2 niet in je hand had en bleef de combinatie 2 - 4 als één van de twee stenen in de pot over.
Dus de ene keer leidt dat moeten pakken tot het nodige geluk de andere keer tot de nodige tegenslag maar ik blijf het toch een minder goede variant van het spel vinden en ik denk dat er varianten op het spel zijn die meer aantrek kunnen hebben op vele spelers.
Reactie van egnilove (15-02-2010, 11:32):
Op andere sites zie je vaak dat er meerdere versies te spelen zijn van 1 spel. Hier heb je 2 verschillende versies 4 op een rij. Misschien een optie om ook 2 versies domino in te voeren? Reactie van iejoor (15-02-2010, 14:06):
tjsa... veel reacties even gelezen, ik vind het zeker een leuk spel, maar het gaat allemaal een beetje langs me heen, heb ik het idee. Als je zelf kon klikken voor nieuwe stenen, dan besef je beter dat je een keer niet kon... ( en om nou te zeggen dat zelf klikken de snelheid uit het spel haalt... dat denk ik niet, dit spel gaat sowieso snel)
Reactie van Erick (15-02-2010, 20:01):
@iejoor: Ik denk dat, wat jouw laatste opmerking betreft, Marianne wel gelijk heeft. Als ik lees dat je er soms 13 stenen bij krijgt in één beurt, dan is dat ook 13 zetten voor spelers die maar 50 zetten mogen doen. (eigenlijk is het beter dat die gewoon vip worden natuurlijk, maar das een ander verhaal  ), maar zo wordt het voor hen wel een kostbaar spel wat zetten betreft. Ik ben trouwens lekker op weg met 10 spellen tegen Bram. Ik open een spel en klik zonder na te denken een passende steen aan, Bram laat als het goed is al zijn ervaring en tactieken op mij los  dus ik ben benieuwd wat er straks uitkomt kwa geluksfactor. Reactie van simplythebest77 (15-02-2010, 23:46):
Probleem van 13 zetten doet zich natuurlijk niet voor als na 1 beurt (zetten,en/of steen pakken) de beurt naar de tegenstander gaat. Die zal zeker/hoogstwaarschijnlijk binnen 13 zetten zodanig zetten dat ook de ander weer kan. Reactie van eddy.berwaerts (16-02-2010, 09:24):
@Erick Bram is te verslaan hoor,ik heb 2 spelletjes van 4 tegen hem gewonnen.
Het gaat er gewoon om een eigen tactiek te ontwikkelen maar pakken zal je sowieso toch eens moeten doen en dan kan het natuurlijk tegenslaan.
Reactie van sjoma (17-02-2010, 18:38):
Ik heb nu een aantal partijen gespeeld en merk dat je zowat geen tactiek kan toepassen, het is gewoon maar een beetje aanleggen, wel jammer, is anders een leuk spel.
het is té simpel jammer genoeg Reactie van eddy.berwaerts (18-02-2010, 01:50):
@ sjoma eens goed tellen kan ook geen kwaad soms als je het spel wil blokkeren bv je hebt nog 3 stenen en je tegenstander 2 en er zijn nog 13 stuks in de pot en aan het ene uiteinde ligt een 2 en aan het andere uiteinde een 6 en je hebt toevallig de 2 - 6 combinatie in de hand met als bijkomend gegeven de het de achtste 6 is dan ga je toch je steen bij de twee aanleggen en je tegenstander volledig blokkeren en je tegenstander een hoop punten aansmeren.
natuurlijk kan dit ook andersom gebeuren ...
Reactie van jimok (18-02-2010, 10:12):
@eddyberwaerts
eens goed tellen kan iid geen kwaad nee...of ben jij in het bezit van een joker voor 8 zessen? Reactie van Erick (18-02-2010, 16:18):
@eddyberwaerts: Het gaat er niet om of Bram te verslaan is, het gaat erom eens te kijken hoe zwaar de geluklsfactor met dit spel meespeelt. Ik gebruik dus juist geen tactiek, maar klik gewoon de eerste de beste passende steen aan die binnen mijn gezichtsveld komt. Schiet wel lekker op want ik heb ongeveer 1 seconde per zet nodig. Bram daarintegen denkt wel na over iedere zet. Als hij dus het grootste deel van de spellen wint, dan is het dus niet alleen maar geluk en als ik 50% of meer van de spellen win dus wel. (Hoewel 10 spellen niet helemaal representatief is als het om statistiek gaat, maar het zou een aardige indicatie kunnen geven). Reactie van Erick (18-02-2010, 16:36):
Ok, we zijn klaar  Einduitslag: 8 spellen winst voor Bram en 2 voor mij. Daarnaast heb ik de meeste partijen ook nog eens met een ruim puntenverschil verloren, dus de conclusie lijkt me duidelijk. Hoewel ik nog niet weet hoe, is dit spel dus wel degelijk op strategie te winnen. Ik zet hem voorlopig even op geel, want ik wil nu natuurlijk ook wat punten terug halen, mijn score is wel erg laag zo. Reactie van eddy.berwaerts (19-02-2010, 07:27):
@ jimok hoe een joker voor 8 zessen ?
0 - 6 (1) 1 - 6 (2) 2 - 6 (3) 3 - 6 (4) 4 - 6 (5) 5 - 6 (6) 6 (7) - 6 (
dat zijn toch 8 zessen of niet soms?
ieder cijfer komt 8 keer voor ! Reactie van eddy.berwaerts (19-02-2010, 07:36):
@ erick natuurlijk kan je strategisch spelen maar als je moet pakken is het afwachten... alhoewel als je denkt dat er een kans bestaat dat je de volgende zet moet pakken en je hebt de keus tussen 6 - 2 of 6 - 5 aan te leggen en er ligt 2 x 2 en er ligt 5 x 5 op tafel kies ik voor 6 - 2 omdat volgens er nog 5 stenen zijn met een 2 en maar 2 stenen met een 5,dus is de kans groter om een 2 te pakken als het op pakken aan komt. Reactie van jimok (19-02-2010, 10:07):
eddyberwaerts
als er 5 vijfen op tafel liggen zou ik zeker 6-5 gaan leggen ipv 6-2, wat jij zegt klopt mss wel dat de kans groter is dat je een 2 uit de stapel vist maar de kans dat je moet pakken is natuurlijk wel klein want met 5 tweeen heeft ie er vast wel eentje in zn hand...ik zou eerst zorgen dat ie moet pakken...
Reactie van sjoma (22-02-2010, 17:55):
Toch speelt hier een zeer grote geluksfactor blijf ik van mening.
Een beetje strategie zit er wel in maar niet zodanig dat het het een leuk spel is.
Zoals Erick al zei, 5 sec per zet en knallen maar.
Geen successpel voor mij iig.
Reactie van Holbewoner (22-02-2010, 19:36):
Vaak kun je maar 1 steen op 1 plek aanleggen en valt er dus weinig te kiezen. Op de momenten dat je meer keuzes hebt, moet je wel over je keuze nadenken, want bijna altijd is de ene beter dan de andere. Dat neemt niet weg dat geluk nog steeds een zeer grote factor is, maar als je met een bepaalde zet bijvoorbeeld zeg maar 53% winstkans hebt en met de andere 49% dan is dat al de moeite waard.
Ik vind het fijn om na mijn zet nog twee mogelijke zetten over te houden voor de volgende beurt, want de tegenstander verbruikt er altijd eentje en het is nog maar de vraag of hij een mogelijkheid teruggeeft.
Kun je een dubbel uiteinde maken, dan doe ik dat ook vaak, want dat verkleint de kans dat je tegenstander kan en dan is het helemaal leuk als jij wel een steen hebt, die kan. Reactie van simplythebest77 (23-02-2010, 17:18):
Enige strategie is mogelijk maar grootste (on)geluksfactor wordt gevormd door het aantal stenen dat je in je maag gesplitst krijgt voordat je weer kan zetten.
Effect zou verzacht kunnen worden door overgehouden punten niet door te laten tellen over de 4 spellen, maar bijv winstpunten te geven voor elk deelspel.
Beurtwissel na elke beurt ongeacht wel of niet kunnen zetten dempt de geluksfactor en vergroot de stategische kansen als het goed is natuurlijk ook omdat de tegenstander eerder gaat zetten.
Reactie van Benny (06-03-2010, 12:41):
had toch graag een verandering gezien in de spelregels.
Als je ooit van die momenten hebt dat je 8 of 9 stenen in ene keer bij
krijgt kan je het al onmogelijk meer goed maken ....
Waarom niet gewoon 1 steen pakken als je dan niet kan is het terug aan de andere waardoor die weer een steen moet leggen.
En dan kan je volgende beurt waarschijnlijk wel of wel gewoon terug 1 steen pakken en de beurt door laten.
Reactie van eddy.berwaerts (07-03-2010, 06:51):
op xxxxxxxx kan je enkele varianten uit proberen tegen de computer.
Je kan er kiezen tussen ongelimiteerd pakken,per 1 pakken of niet pakken.
En je hebt er ook de mogelijkheid om te passen.
En de pot kan tot de bodem geledigd worden wat misschien kan leiden tot meer afgeronde spelletjes.
Reactie van JoSt (08-03-2010, 18:14):
\"Aan het einde van een ronde krijgen de spelers strafpunten ter waarde van het aantal punten dat ze nog in handen hebben (het aantal stippen/punten op de stenen). Als iemand al zijn stenen wegspeelt krijgt die speler dus 0 strafpunten. Als iemand al zijn stenen wegspeelt, krijgt de tegenstander 5 extra strafpunten bovenop de waarde van de stenen in de hand.\"
Het kan niet zijn dat ik nog 4 stenen heb en nog steeds kan aanleggen mijn tegenstander niet kan dat ik strafpunten krijg.
Nee, zo hoeft het voor mij niet. Reactie van bram (08-03-2010, 22:21):
@Jost, dat is alleen het geval aan het einde van het spel. Leer met deze regel leven en je zult zien dat het spel erg leuk is. Als deze regel er namelijk niet is, kan degene die veel heeft moeten pakken toch blijven aanleggen en winnen als er geen stenen meer in de pot zitten. Dat maakt het spel echt minder leuk en in ieder geval minder tactisch! Reactie van Agnesm (10-03-2010, 13:11):
Nou een tournooi gespeeld, nooit meer. Enorm saai, lang durend en taktisch is het ook niet, gewoon geluk hebben met de stenen. Dan ga ik wel bingo spelen  Reactie van herrieboy (10-03-2010, 13:27):
@ bram en @ jost:
Ik ben het met jost roerend eens, ik heb inmiddels al een heleboel partijen verloren, terwijl ik juist tactisch was om iemand vast te leggen, maar door die regel die jost verwoord verlies ik het toch. Hoezo tactischer op deze wijze? Echt niet! Reactie van Hoofdpijn (18-03-2010, 18:48):
@herrieboy
Misschien was het dan wel een taktische fout in die spellen om je tegenstander vast te zetten Reactie van johan1001 (29-03-2010, 12:21):
IK ZOU EEN KLAVERJAS TOURNOOI WEL LEUK VINDEN Reactie van tommy770 (30-03-2010, 01:01):
ik ben weg van dit spel ik kan er niets negatief van zeggen Reactie van knorretjeknor (14-07-2010, 17:38):
kan dit spel niet dat wanneer je niet kunt je maximaal 3 of 4 stenen extra krijgt?
|