Speel online Bordspellen op jijbent.nl
 

Nieuw spel online: Woordenmix

(donderdag 30 oktober 2014) 

Wij hebben een nieuw spel voor Jijbent.nl: Woordenmix. In Woordenmix moet je met 15 letters proberen een hogere score te behalen dan je tegenstander die dezelfde letters krijgt. Probeer zoveel mogelijk aaneengesloten woorden tegelijk te maken met een zo hoog mogelijke gezamenlijke letterwaarde. Je krijgt bonuspunten als je alle letters gebruikt. De speler met de meeste punten na 10 zetten wint het spel. Lees hier de spelregels van Woordenmix.

Woordenmix is een leuk puzzelspel met letters en omdat je tegenstander in dezelfde beurt dezelfde letters krijgt en niet ziet welke woorden jij maakt, speelt geluk eigenlijk geen rol, het is vooral parate woordenkennis en puzzelen om letters met veel punten twee keer te gebruiken.

Zorg er wel voor dat je je ook je spelvoorkeuren aanpast. Veel puzzelplezier.

 

Reacties op het nieuwsbericht

(onderaan kun je ook reageren als je ingelogd bent) 
Reactie van hejkramer (30-10-2014, 11:56):
lijkt me leuk spel.

Reactie van ilse1970 (30-10-2014, 12:20):
Lijkt mij ook leuk, ga t uitproberen!

Reactie van Jankerd (30-10-2014, 12:30):
Heeft de speler die als eerste mag niet een groot voordeel?

Reactie van Hoofdpijn (30-10-2014, 12:33):
Volgens mij klopt deze regel in de spelregels niet icon_wink.gif
"Als beide spelers met dezelfde woorden aan de beurt zijn geweest, krijgen beide spelers opnieuw dezelfde letters"

Reactie van Jankerd (30-10-2014, 12:42):
Ik ga mijn eerste spelletje spelen, we zullen het zien. icon_biggrin.gif

Reactie van Hoofdpijn (30-10-2014, 12:50):
@Jankerd : "Heeft de speler die als eerste mag niet een groot voordeel?" Waarom zou dat zo zijn ?

Reactie van de-ik--ki-ed (30-10-2014, 12:53):
Om heel eerlijk te zijn, valt het spel een beetje tegen. Je kan heel eenvoudig zorgen dat je (heel dicht) bij het maximum aantal punten zit. (De strategie wil ik nu nog niet prijsgeven). Is het ene idee om langere woorden te belonen? Bijvoorbeeld drie bonuspunten voor een vijfletterwoord. Of om bonusvakjes erbij te doen? Dat maakt het spel denk ik iets interessanter.

Reactie van bram (30-10-2014, 12:59):
@hoofdpijn: ja en nee. Ze krijgen niet dezelfde letters als in de vorige beurt, maar wel allebeide dezelfde nieuwe letters. Ik ga het verduidelijken.

Reactie van bram (30-10-2014, 12:59):
@Jankerd: nee geen voordeel. Je ziet namelijk niet wat je tegenstander maakt in dezelfde beurt.

Reactie van bram (30-10-2014, 13:02):
@de-ik-ki-ed: bonusvakjes maakt als jij gelijk hebt ook niet uit. En langere woorden belonen vind ik gekunsteld. Ik geloof nooit dat mensen dezelfde woorden maken. De truuk is natuurlijk om 1. veel 3 letterwoorden te maken trapsgewijs zo dicht op elkaar en hoge waardes 2x te gebruiken. Het gaat hier niet om dicht bij de hoogste score te komen, maar elke keer puzzelen om echt die 1 of 2 punten meer dan je tegenstander.

Reactie van Jankerd (30-10-2014, 13:08):
@Hoofdpijn, nu ik het aan het spelen ben, zie ik idd dat het geen enkel voordeel heeft. icon_wink.gif

Reactie van de-ik--ki-ed (30-10-2014, 13:11):
Dat is inderdaad de strategie waar ik op doelde. Als dat de gewenste spelvorm is, is dat prima. Het spel blijft dan wel werken met hele kleine woordjes. Ik vind het persoonlijk ook mooi als langere creatievere woorden beloond worden in plaats van dat het op de korte woordjes aankomt.

Reactie van bram (30-10-2014, 13:30):
@de-Ik-ki-ed: je zult straks zien dat je 15 letters krijgt met maar 3 klinkers, dan heb je weer een andere strategie nodig icon_smile.gif

Reactie van de-ik--ki-ed (30-10-2014, 13:58):
Ik denk niet dat de strategie daardoor wezenlijk verandert. Je zal toch nog de dure letters dubbel willen gebruiken en je kan zo je medeklinkers best wel efficint kwijt. Het enige verschil is dat je niet alles kwijt raakt, maar dat lukt met een andere strategie da denk ik ook niet icon_razz.gif

Reactie van bram (30-10-2014, 14:13):
@de-ik-ki-ed: je zult echt zien dat bijna nooit je dezelfde woorden gaat leggen!

Reactie van Jankerd (30-10-2014, 14:59):
icon_biggrin.gif Ik leg met 2 woorden al mijn letters weg, van mij mag daar een beloning voor gegeven worden icon_lol.gif icon_lol.gif

Reactie van Giolanta (30-10-2014, 16:20):
Bram, ik vind het een leuk spel! icon_wink.gif

Reactie van Hoofdpijn (30-10-2014, 17:51):
De tekst hierboven mag ook aangepast " Probeer zoveel mogelijk aaneengesloten woorden tegelijk te maken " icon_lol.gif

Reactie van eddy.berwaerts (30-10-2014, 21:57):
behalve de twee spelletjes dat het echtpaar Mr Q en Mevr U gescheiden was tot nu er in geslaagd de vijftien letters te leggen.
best leuk !


Reactie van wwwilly (31-10-2014, 15:48):
Ik vind het jammer dat je na een ronde niet even te zien krijgt, naast je eigen bord , wat je tegenstander gelegd heeft. Je moet maar aannemen dat hij/zij dat aantal punten gescoord heeft.

Reactie van kjavl (31-10-2014, 15:53):
je kunt gewoon zien wat hij of zij gelegd heeft,
inclusief alle door hem of haar gelegde
woorden.

NB: Dit kan NOOIT wanneer er vraagtekens bij staan,
en integendeel ALTIJD wanneer zijn of haar score
vermeld staat

Leuk spel, Bram!

Lekker puzzelen en mensen hebben bij dit spel
niets aan woordgenerators e.d. icon_biggrin.gif

Reactie van gare (31-10-2014, 16:34):
Het is een (h)eerlijk puzzelspel - geen voordeel voor de een of de ander door dezelfde letters. Ben nu met een paar spellen bezig, erg leuk!

Reactie van thundergirl (31-10-2014, 19:59):
leuk!!!!

Reactie van oma.I (01-11-2014, 00:10):
Leuk!!!

Reactie van Groeneveld (01-11-2014, 01:36):
Weer net zo een rood spel als woordspel.
In een buurt 14 medeklinkers en een y
Dat zegt mij helaas weer genoeg.
Waar blijven de eerlijke denkspelen??

Reactie van quel (01-11-2014, 01:51):
Groeneveld wat bedoel je met een rood spel?
Ik ben nog niet onder de indruk van dit spel.

Reactie van de-ik--ki-ed (01-11-2014, 02:16):
Groeneveld. Het feit dat je er geen plezier aan beleeft, maakt het nog niet oneerlijk. Je tegenstander moet het met dezelfde rotletters doen icon_wink.gif

Reactie van Groeneveld (01-11-2014, 02:43):
O dat had ik even gemist.
En rood spel in mijn voorkeur.

Reactie van Tiny2 (01-11-2014, 08:08):
Ik ben met een paar spellen bezig, maar ik vind het leuk.
Het is echt de kunst om zoveel mogelijk woorden tegen elkaar aan te leggen. icon_wink.gif

Reactie van saskia2300 (01-11-2014, 08:23):
ook vind het erg leuk

Reactie van Jankerd (01-11-2014, 11:59):
@wwwilly, dat kun je zien door op het nummertje van de de zettenlijst te klikken. Ik leg wat langere woorden dan mijn tegenstander en scoor daarmee minder hoog. Kleine woordjes leveren dus meer op. icon_wink.gif

Reactie van Jacq1962 (01-11-2014, 13:02):
Ik vind het een erg leuk spel, ben nu al verslaafd icon_lol.gif

Reactie van hoeksmarp (01-11-2014, 13:05):
Het valt mij ook een beetje tegen. Heeft veel weg van een oefenapplet voor woordspel.

Wel prettig dat je niet verder hoeft te puzzelen als je het maximum aantal punten hebt (2x de som van de letterwaardes). Wat mij betreft mag de blanco trouwens wel vervangen worden door een klinker. Met de blanco erbij is het soms wel erg makkelijk om dat maximum te halen.

Reactie van kjavl (01-11-2014, 13:16):
Blanco houd ik er persoonlijk liever in,
met de Q en/of twee V's bij elkaar en
bij een hele sloot medeklinkers kan
je die goed gebruiken. Heb zojuist
D_VVEN (blanco = A) gelegd en
dat hielp me van die akelige V's
aan te komen. Met een A erbij
zijn V's prima te doen, maar
znder wordt het een stuk
lastiger. icon_wink.gif

Heb trouwens zojuist alle 15 letters weggelegd
met 13 medelinkers en 2 klinkers (was wel
flink puzzelen...):

KLEMDE en daaraan vastgelegd
KST, TEFF, BHENG icon_surprised.gif

Reactie van oma.I (01-11-2014, 14:27):
Het is net scrabble in je eentje... maar toch met een tegenspeler. Lol:-)

Reactie van Jankerd (01-11-2014, 17:57):
Ja, graag de blanco er in laten zitten. icon_biggrin.gif

Reactie van quel (01-11-2014, 18:29):
Hoeksnarp, als je niet verder puzzelt mis je de bonus.
Ik probeer het nog eens, eerste dik verloren, lijkt me een leuk spel voor mensen die van vastleggen houden. ik dus niet...... icon_wink.gif

Reactie van hoeksmarp (02-11-2014, 09:41):
Quel, als je het maximum punten hebt heb je ook de bonus icon_wink.gif

Reactie van quel (02-11-2014, 11:34):
Dat is ook zo!

Reactie van gare (02-11-2014, 15:12):
Ik kom bij mijn rating van woordenmix iets tegen wat ik niet begrijp. Ik heb 2 spellen afgerond, beide gewonnen. Mijn beginrating stond - zoals bij iedereen - op 1500. Na het eerste gewonnen spel op 1680. Na het tweede gewonnen spel gezakt naar 1652. Rara hoe kan dat?
Ik weet bij woordspel b.v. dat je soms gn punten krijgt als je wint van iemand met een lage(re) rating, maar er worden geen punten afgetrokken....
Wie kan mij opheldering geven?
Voor de rest: ik vind het nog steeds een leuk spel!

Reactie van Marianne (02-11-2014, 15:28):
@gare Je krijgt pas een definitieve rating als je 15 spellen gespeeld hebt. Zie de Help pagina bij ratings: http://www.jijbent.nl/help.php#ratings Waarom verandert mijn rating soms niet?
Als je minder dan 15 spellen hebt gespeeld krijg je een voorlopig rating, er staat dan een sterretje (*) achter de rating.
Dit houdt in dat je rating erg kan fluctueren en je b.v. ook in rating omlaag kan gaan bij winst (op iemand met een lagere rating), dit geldt andersom ook.
Het kan ook voorkomen dat je rating niet wijzigt als je gewonnen of verloren hebt. Dit komt b.v. voor als je wint van iemand met een lagere rating (b.v. als jij 1700 hebt en je tegenstander 1500). Ook de andere kant dan op, als je b.v. verliest van iemand met een hogere rating, kan je rating ongewijzigd blijven (als jij b.v. 1300 hebt en je tegenstander 1500).

Reactie van quel (02-11-2014, 20:42):
Een leuk spel voor vastlegger toch?

Reactie van Hoofdpijn (02-11-2014, 23:09):
Vastlegger ?

Reactie van lajosp (02-11-2014, 23:34):
KST, TEFF, BHENG ??
WTF !

Reactie van tinekehaverkort (03-11-2014, 10:51):
ik vind het een heel leuk spel maar volgens mij als je de Q hebt en je heb geen U en geen T dan weet ik niet hoe ik die ooit kwijt raak dus geen 15 bonus punten icon_confused.gif of weet iemand daar wel een woord voor

Reactie van kjavl (03-11-2014, 12:36):
@ lajop : je moet wat met zulke vreselijke letters icon_rolleyes.gif

bij woordspel kun je het vaak voorkomen door je goede letters
te bewaren, hier moet je alle ijzers uit het vuur halen wanneer
je maximaal twee klinkers toebedeeld krijgt uiteraard

dan is de speciale ''medeklinkerrijkewoordenwoordenschat''
zeer nuttig

@ tinekehaverkort: wanneer je de Q hebt zonder U en je k geen
A + T hebt (om QAT te maken, het enige Nederlandse woord
zonder U), besluit je het best van begin af aan te puzzelen met
de 14 overige letters die je hebt toebedeeld gekregen; en inder-
daad, die 15 bonuspunten loop je sowieso mis dan. Maar, als
''troost'': je tegenstander loopt die ook sowieso mis, dus er is
dan qua relatieve punten niks verloren... Succes gewenst verder,

kjavl

Reactie van karin (03-11-2014, 12:45):
@Bram
Ik heb gemerkt dat ik op de pc wel de woorden van de ander kan zien als de beurt is afgerond, maar op de ipad niet. Ligt dat aan mijn instellingen, of is dat een beperking van de site?

Reactie van bram (03-11-2014, 14:06):
@karin: ik zie het op de iPad ook gewoon. Moet gewoon werken.

Reactie van karin (03-11-2014, 19:42):
@Bram: dan zit het dus in mijn instellingen. Ik houd niet van cookies, dus die blokkeer ik zoveel mogelijk. Misschien dat dat het is?

Reactie van FC.Cwali (04-11-2014, 16:07):
"alle ijzers uit het vuur halen". icon_rolleyes.gif Die is nieuw voor mij, kan het met google ook niet vinden. icon_wink.gif

Reactie van Vincita (04-11-2014, 22:03):
Ik heb nu een paar spelletjes gespeeld en ik vind het rg leuk! Nu klungel ik nog maar wat aan, maar ik denk dat ik gaandeweg steeds gewiekster zal worden om zo veel mogelijk (dure) letters zo optimaal mogelijk te benutten. Verslavend! icon_biggrin.gif

Reactie van MargavanderMeer (05-11-2014, 01:48):
lol3.gif Volgens mij is het: " meerdere ijzers in het vuur hebben"..... icon_wink.gif

Reactie van ahuibers (05-11-2014, 09:09):
Leuk spel! Van mij mag het legbord wel een stuk kleiner zodat de vakjes groter worden. Het is op de telefoon bijzonder klein. 10x10 moet genoeg zijn volgens mij.

Reactie van Brewsky (05-11-2014, 09:49):
@FC.Cwali

* de kastanjes uit het vuur halen
* een ijzer in het vuur hebben

Reactie van Jankerd (05-11-2014, 12:30):
Je kunt in ieder geval "Geen ijzer met handen breken",maar...."Je moet het ijzer wel smeden als het heet is" icon_biggrin.gif

Reactie van wwwilly (05-11-2014, 13:25):
@FC.Cwali is dit ook een leuk voorbeeld voor kruissommix. Oftewel zoiets met cijfers en rekentekens?

Reactie van vitamientje (05-11-2014, 14:54):
Op zich een leuk spel, maar het leidt opnieuw tot tot winst voor de slimste trappetjesbouwer van 3 of 4 letters. (systeembouwers).
Het zou een stuk interessanter worden wanneer er letter en/of woordwaarden zouden worden toegevoegd, zodanig dat die bij elk nieuw spel op een andere plaats liggen. Zo worden de mogelijkheden tot het maken van lange(re) en mooie(re) woorden veel groter, en de kansen voor echte woordliefhebbers groter. icon_smile.gif

Reactie van ineke53 (06-11-2014, 06:05):
kent dit spel alleen winnaars en verliezers ?
bellientje en ik (ineke53) speelde gelijk beide 734 punten toch heb ik gewonnen
klopt dit
spel staat nog bij mijn afgelopen spellen

Reactie van bram (06-11-2014, 09:41):
@ineke53: dat was een fout/bug. Die is nu verholpen.

Reactie van Vincita (06-11-2014, 22:53):
Ik kom terug op mijn eerdere opmerking "verslavend". Als je het trucje ("dure" letters dubbel benutten) eenmaal door hebt gaat het routine worden en dus saai helaas icon_confused.gif

Reactie van FDrienerlo (07-11-2014, 16:20):
@Vincita

de truc is om alle letters dubbel te benutten, niet alleen de "dure"

Reactie van carlaevelien (07-11-2014, 20:50):
Volgens mij klopt deze regel in de spelregels niet "Als beide spelers met dezelfde woorden aan de beurt zijn geweest, krijgen beide spelers opnieuw dezelfde letters"

@hoofdpijn: ja en nee. Ze krijgen niet dezelfde letters als in de vorige beurt, maar wel allebeide dezelfde nieuwe letters. Ik ga het verduidelijken.

Volgens mij klopt het deel 'Als beide spelers met dezelfde woorden aan de beurt zijn geweest' niet.

Reactie van Meeuwie (08-11-2014, 11:02):
Wel aardig spel, maar woordspel blijft toch favoriet. Ik mis een klein beetje de interactie met de tegenstander. Ben een beetje bang dat sterke spelers steeds op hetzelfde puntenaantal uit zullen komen, maar dat zal de praktijk uit moeten wijzen. De 15 punten-bonus wordt bijna elke beurt uitgereikt behalve als je een q trekt zonder u of a en t en in het geval van te weinig klinkers.

Moet het eerst nog wat vaker spelen om een definitief oordeel over dit nieuwe spel te geven. Wie weet kunnen spelers toch nog suggesties geven om met kleine wijzigingen het spel nog wat spannender te maken.

Reactie van quel (08-11-2014, 22:11):
Waarom kan ik de letters niet zien bij het begin van het spel als mijn tegenstander mag beginnen? Ik kan er toch geen voordeel mee halen?
Of mis ik iets?

Reactie van p1973 (09-11-2014, 00:05):
Kan het bird wen beetje groter? Ik begin vaak in het midden. En het is erg vervelend als het net niet past. Steen voor steen van het bird Halen en weer plaatsen is vervelend. Of mischien seen optie om alles in een keer Te verplaatsen.

Reactie van Marianne (09-11-2014, 21:19):
@quel, aangezien beide spelers in dezelfde beurt dezelfde letters krijgen, ziet men niet wat de tegenstander neerlegt. Dit om kopiren te voorkomen.
Je kunt wel bijvoorbeeld in beurt 2 zien wat de tegenstander in zet 1 neergelegd hebt, door in de zettenlijst op de score te drukken.

Reactie van simplythebest77 (10-11-2014, 10:59):
@quel, kijk eens goed als jouw spel is afgelopen icon_smile.gif

Reactie van quel (10-11-2014, 14:27):
@Marianne, Dat begrijp ik en is ook logisch.. Maar bij woordspel zie je toch ook al je letters zelfs als je niet aan de beurt bent?
Beide spelers (woordenmix) kunnen niets zien van elkaar alleen als beide gezet heeft.

Reactie van IngeB (10-11-2014, 17:18):
Superleuk spel! Ben erg blij met deze nieuwe toevoeging aan het spelassortiment icon_biggrin.gif

Reactie van ahuibers (11-11-2014, 14:11):
@p1973, ik had huis gevraagd om het bord kleiner te maken icon_wink.gif

Reactie van Marianne (11-11-2014, 16:03):

@quel, als ik het goed begrijp wil jij dus alvast op voorhand je nieuwe letters zien, zodat je alvast kunt gaan puzzelen zoals bij Woordspel? Ik zal het Bram voorleggen als hij weer terug is.


Reactie van simplythebest77 (11-11-2014, 16:24):
De nieuwe letters staan volgens mij boven aan de pagina als je als 2e je beurt beindigd hebt.

Reactie van vitamientje (11-11-2014, 16:44):
Klopt, maar dat geldt dus niet voor degene die als 1e aan de beurt is. Ben je als 2e aan de beurt, kun je die letters even overschrijven en alvast gaan puzzelen. Een oneerlijk voordeel, lijkt mij. icon_confused.gif icon_wink.gif

Reactie van Marianne (11-11-2014, 17:26):
@ simplythebest77 Je krijgt volgens mij geen nieuwe letters te zien. Als ik kijk bij het spel dat nu bij mijn tegenspeler staat, zie ik precies dezelfde letters bovenaan het bord die ook op het bord liggen.

Reactie van vitamientje (11-11-2014, 17:42):
Als je je 2e beurt hebt gehad, zie je de nieuwe letters. Klik je naar een volgend spel, (en weer terug) dan zie je die inderdaad niet meer terug. Zelfs na de 10e beurt staan er nieuwe letters, alleen die 11e beurt komt er niet. icon_lol.gif

Reactie van quel (11-11-2014, 18:59):
@ Marianne. Waarom niet, misschien scheelt het in tijd maar ik kan er geen voordeel mee halen. Mijn tegenstander ook niet en ook geen nadeel
@simplythebest7 je krijgt letters te zien als je beurt voorbij is. Maar dat zijn niet dezelfde letters als je weer aan de beurt bent!
@Vitamientje Kijk maar goed je krijgt niet dezelfde letters terug als je weer aan de beurt bent.

Reactie van quel (11-11-2014, 20:02):
@ Marianne.
Dank je wel, je begrijpt mijn punt. Leuk dat je het oppikt.

Reactie van vitamientje (12-11-2014, 12:12):
@ quel en Marianne.
Ik heb het nogmaals uitgeprobeerd: In mijn spel met Bing was ik als 2e aan de beurt. Ik deed mijn 9e zet, en klikte op Doe zet. Vervolgens vescheen er boven aan het bord een nieuwe rij letters. Die heb ik opgeschreven, en inderdaad, toen ik aan de beurt was voor mijn 10e zet verschenen de door mij genoteerde letters.
Ik had dus alle tijd om te puzzelen, nog voor ik aan de beurt was.
Probeer het zelf maar uit. icon_smile.gif

Reactie van Marianne (12-11-2014, 14:55):
@vitamientje, bedankt voor het meedenken. icon_wink.gif

Reactie van vitamientje (12-11-2014, 15:05):
Maar is mijn punt nu echt duidelijk, dat ik het een oneerlijk voordeel vind voor de speler die als 2e aan de beurt is? Ik wil best een proefspelletje doen om mijn bewering te staven door speler 1 door te geven welke letters hij zal krijgen als hij in zijn 1e beurt weer mag zetten. icon_smile.gif

Reactie van quel (12-11-2014, 19:21):
@vitamientje.
Ja klopt Mijn excuus. Je hebt alleen langer tijd om te puzzelen maar je weet (als 2de speler) nog steeds niet wat je tegenstander gedaan heeft. Je kunt de letters doorgeven maar dat maakt weinig verschil. Als de eerste speler aan de beurt is ziet hij vanzelf de letters.
Dan is het enige vreemde dat je als 2de speler in de eerste zet je de letters pas ziet als je aan de beurt bent.

Reactie van vitamientje (12-11-2014, 20:07):
Dankjewel dat je het begrepen hebt. Nee, het doorgeven van die letters was alleen bedoeld om duidelijk te maken dat ik het goed gezien heb. Aan de andere kant: als 1e speler mag je ook 6 dagen nadenken, en als 2e speler ook.
Maar met pen en papier 14 dagen. Nou ja, dat was even mijn punt(je).
Maar eerlijk gezegd: het spel kost veel tijd, wat ik niet fijn vind. Ik ga dan ook geen toernooi meer aan, maar ben voor mijn team (come to play) altijd beschikbaar om mij voor dit spel in te zetten, als ze nog een speler voor een groepstoernooi nodig hebben. icon_biggrin.gif

Reactie van Astrid (12-11-2014, 21:58):
leuk spel
icon_biggrin.gif

Reactie van ruben87 (13-11-2014, 00:06):
Erg vermakelijk! icon_biggrin.gif

Reactie van Ordeith (16-11-2014, 10:40):
Aanvankelijk leuk, maar te weinig varirend. Het is gewoon puzzelen tot de opstelling dat je de lage cijfers maar 1x telt. Dit zorgt ervoor dat woorden groter dan 3 letters enkel voorkomen als je te weinig klinkers hebt.

Het is overigens natuurlijk een pure vaardigheidsspel zonder geluk. Deze vaardigheid kan iedereen die het iets vaker speelt onder de knie krijgen. En potje tegen Dutchoak en je weet genoeg icon_wink.gif Dankje Ducth!!!

Eigenlijk is het een kwestie van: hoe goed kan je tellen, meer niet...

Grotere woorden zouden meer beloond moeten worden, anders is dit spel na een potje of 15 niet interessant meer. Wat er volgens mij in resulteert dat veel spelers een definitieve score creren en dan het spel niet meer spelen. Zonde lijkt mij.

Reactie van Wilm (17-11-2014, 12:49):
Je moet er geen 10 van opzetten, dan ben je er knap druk mee. icon_mrgreen.gif Leuk spel. icon_wink.gif

Reactie van cancersoul (19-11-2014, 01:04):
Ik moet zeggen, woordenmix komt snel neer op zoveel mogelijk 'onwoorden' in de mix stansen. Dan bedoel ik woorden als 'neu', 'ny', lys', 'gor', 'bene', 'bep', 'vot', 'taf', 'gei': allemaal woorden die volgens mij behalve op jijbent nauwelijks worden gebruikt. Dat vind ik dan wel, als Vlaming die zulke woorden al hleml niet gebruikt, en vrijwel niet kent, zelfs, een beetje 'sneu'. Terwijl we toch allemaal 'Nederlands' als moedertaal hebben.......

Reactie van p1973 (19-11-2014, 23:05):
Waarom moeten we wachten op de andere zijn beurt? Eigenlijk kun je gewoon 2 beurten direct achter elkaar doen. ER is been voordeel on eerst of tweede Te zetten.

Reactie van quel (21-11-2014, 12:55):
Mijn tegenstander en ik leggen beide alle letters weg en er ligt geen enkele letter "los". Toch heeft mijn tegenstander 3 punten meer! Heel bijzonder! Ik ga maar eens tellen.......

Reactie van quel (21-11-2014, 13:22):
Sorry ik heb het fout gezien. Een letter heb ik niet dubbel weggelegd. Het bovenstaande klopt dus niet!

Reactie van kjavl (21-11-2014, 17:32):
1+ 1 = altijd 2 icon_wink.gif (in principe)

Reactie van quel (22-11-2014, 19:57):
@kjavl dank voor je wijze les! Was er zelf beslist niet opgekomen. icon_biggrin.gif
Schot voor eigen doel? icon_biggrin.gif

Reactie van kjavl (23-11-2014, 16:31):
soms denk ik zelfs ook wel eens dat het anders is;
dan blijkt weer dat ik me vergist heb;
dat ik ook een mens ben (die zich
kan vergissen) icon_razz.gif

Reactie van quel (23-11-2014, 21:37):
@kjavl Vergissen is mens eigen.
Maar spel uitnodiging afslaan is een beetje laf toch?
icon_razz.gif

Reactie van quel (23-11-2014, 21:40):
@kjavl. Vergissen is mens eigen.
Maar spel uitnodiging weigering siert geen enkel mens! icon_razz.gif

Reactie van kjavl (24-11-2014, 13:21):
Sorry, maar ik heb het druk en 3 dagen bedenktijd
speel ik eigenlijk niet met spellen waar ik serieus
over ben. Het overviel me een beetje,
je uitdaging, ik zit erover te denken om je te zijner
tijd zelf uit te dagen, met 7 dagen per zet.

Groeten kjavl

Reactie van kjavl (24-11-2014, 13:31):
Ik stuur je wel een uitnodiging.
Weigeren is overigens
toegestaan. icon_biggrin.gif


Reactie van quel (25-11-2014, 19:13):
Dank voor je 2 uitnodigingen. Zeven dagen is geen probleem.
Ik heb er zelf ook een geweigerd. Zoals je aan gaf je hebt het druk en ik wil de druk niet hoger opvoeren voor je. Ik heb gekozen jou te laten beginnen.
Veel s6
icon_biggrin.gif

Reactie van quel (25-11-2014, 20:47):
Dit spel is tot mijn verbazing heel leuk en het gaat me wel (soms) goed af.
In tegensteling tot woordspel, waar er soms zo vastgelegd word (ik haat vastleggers) Niet persoonlijk maar jullie spel wijze haat ik!
Woordenmix moet je helemaal zelf doen! (H) eerlijk! icon_wink.gif

Reactie van vlindertjuh1964 (27-11-2014, 18:39):
Zijn er op moment problemen met woordenmix?
Ik zie geen punten meer bij de letters, en als ik ze neergelegd heb krijg ik niet de knop dat ik een zet kan doen.
Meer mensen hier problemen mee ?

Reactie van kjavl (28-11-2014, 12:55):
Nee, bij mij werkt alles prima; het zal wel aan jou
of jouw computer liggen.

Reactie van quel (28-11-2014, 21:05):
Nee, bij mij ook geen enkel probleem.

Reactie van vlindertjuh1964 (28-11-2014, 23:04):
Het probleem is opgelost. Lag aan mijn vergrotingsprogramma. Die had op 1 of andere manier een instelling veranderd.

Reactie van orkidee (01-12-2014, 00:41):
superleuk spel en mijn woordspel verbetert nu ook precies icon_smile.gif

Reactie van W84Me2Win (01-12-2014, 22:37):
Ja dat merk ik ook, dat je de 2 en 3 letter woordjes veel beter leert kennen voor woordspel icon_lol.gif

Reactie van Nanda (05-12-2014, 19:47):
ik zit met een spel,waar geen enkele klinker inzit wat moet ik nu doen?

Reactie van kjavl (05-12-2014, 23:27):
grappig, heb ik nog niet meegemaakt.

je kunt woorden leggen als RRRT, KST, KS, PF, BR, BRR, HM, MMM, ZZZ
daar zitten namelijk helemaal geen klinkers in

Succes ermee! icon_wink.gif

Reactie van quel (06-12-2014, 18:28):
Ik heb hetzelfde in een spel! Ben als eerste aan zet en kan echt niets leggen, geen klinkers en medeklinkers die niet bij elkaar passen.
Heb middels een contact formulier dit aangegeven. Tot op heden nog niets vernomen Afwachten hoe jij.bent dit gaat oplossen. icon_wink.gif

Reactie van quel (06-12-2014, 18:59):
Heb inmiddels een berichtje van Bram gekregen, hij had nooit verwacht dat dit zou voorkomen.
Maandag gaat hij het spel aanpassen.


Reactie van kjavl (06-12-2014, 23:30):
ik kan dat spel waar je het over hebt niet vinden.

en wat zou hij geen veranderen dan?
ik zou het heel jammer vinden als we
altijd minimaal heel wat klinkers
zouden krijgen

het is juist zo leuk om met moeilijke
letters te klungelen (ook al doe ik
dat lang niet altijd goed - zoals
tegen jou).

ik hoop dat hij er een 'pas' optie
invoegt. dan kun je passen als
je geen woorden kunt maken.
dat lijkt mij tegelijkertijd ook
de makkelijkste oplossing

Reactie van quel (07-12-2014, 13:32):
@kjavl. Bram had het inderdaad over de pas optie.
Het spel is tegen Hanneke, derde zet.Spelnummer18330306
We hebben allemaal wel eens een mindere zet......
icon_smile.gif

Reactie van vitamientje (08-12-2014, 13:26):
Ter overweging:

Speler A kan niets zetten, klikt op Doe Zet en krijgt 0 punten. Speler B: idem dito.
Volgende beurt: er komen nieuwe letters, het spel gaat gewoon verder.
OF: er komen dan geen nieuwe letters en dan is het spel geblokkeerd. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Overweging 2:

Er is een PASoptie ingevoerd.

Speler A heeft 87 punten, speler B 85 punten.
Volgende beurt: er kan geen zet gedaan worden, en beide spelers passen: 0 punten.
Volgende beurt: er komen geen nieuwe letters: en speler A past, heeft gewonnen. (3x passen is einde spel.)
OF: er komen wel nieuwe letters, maar dan kan speler A er alsnog voor kiezen om te passen, en heeft dan ook gewonnen.
Ook dat kan niet de bedoeling zijn.

Succes Bram, ben benieuwd.

Reactie van kjavl (08-12-2014, 17:54):
''3x passen = einde spel'' ------> ik kan me niet voorstellen dat bram
dit denkt, het eindigt tenslotte altijd vanzlf en wel na 10
spelbeurten!!!!! (Bij woordspel uiteraard niet, maar dat is een
geheel ander spel dus laten we ze niet door elkaar gaan
halen...)

Enige functie van de mogelijkheid te passen is zodat het spel door kan
gaan tot de 10 beurten uitgespeeld zijn in het zeer zeldzame geval
(minder, zelfs veel minder dan 1% kans schat ik) dat er n alleen
medeklinkers toebedeeld worden n dan ook nog eens alleen
onbruikbare medeklinkers.

Conclusie: je maakt je veel meer zorgen dan nodig, vitamientje.

Oplossing: Laat het maar aan bram over. Hij weet wat hij doet icon_wink.gif icon_biggrin.gif icon_wink.gif

PS: Indien Bram dit toch over het hoofd heeft gezien, zijn we alleen heel
dankbaar voor vitamientjes bericht; zodat het spel niet eindigt na een paar zetten icon_wink.gif Veel verder woordenmixplezier gewenst aan ieder!

Reactie van vitamientje (08-12-2014, 18:40):
Dank voor je kritische maar ook zo vriendelijke reactie kjavl.
Ik dacht dat einde spel gold voor 3x achter elkaar passen, ALS de letters tenminste niet veranderen. Gebeurt al in de 2e zet dat er onmogelijk iets gelegd kan worden, dan moeten beide spelers dus tot de 10e beurt passen maar is na die 2e zet al duidelijk wie gewonnen heeft.
En: ik maak me totaal geen zorgen hoor. Ik wilde alleen mijn overwegingen kenbaar maken, terwijl Bram naar een oplossing zoekt.
Veranderen de letters wl nadat beide spelers hebben gepast, dan is er geen enkel probleem. Dan gaat het spel gewoon door. Maar ik weet dat niet; ben nog niet in die situatie geweest. icon_biggrin.gif icon_wink.gif

Reactie van kjavl (08-12-2014, 23:28):
Normaal veranderen de letters altijd;
dus ik niet weten waarom Bram zou
instellen dat in die uitzonderlijke
situatie de letters het hele spel
hetzelfde zouden blijven icon_biggrin.gif

Maar ik snap je gedachtegang icon_razz.gif

Reactie van quel (08-12-2014, 23:44):
@Vitamientje. Nadat ik kon passen heb ik dat gedaan en mijn tegenspeelster ook, Ik zag zojuist dat we in zet 4 nieuwe letters kregen zoals altijd dus we gaan het spel uitspelen. Ik verwacht al helemaal niet dat dit snel weer zal gebeuren en zeker niet in een spel. Maar ja ik zal nooit 'nooit' zeggen. icon_smile.gif

Reactie van vitamientje (20-12-2014, 00:19):
En van mijn tegenspelers vertelde mij dat het vrij eenvoudig is om op dit spel een computerprogrammaatje los te laten. icon_question.gif icon_question.gif icon_question.gif icon_smile.gif

Reactie van kjavl (20-12-2014, 11:46):
computerprogrammaatjes doen we hier op jijbent niet aan
vitamientje. dat ontneemt alle spelplezier.

Reactie van vitamientje (20-12-2014, 13:11):
Dan is het ook geen spel meer. Ik zou trouwens niet eens weten hoe dat moet. Maar over dat "we" heb ik soms mijn twijfels. icon_confused.gif icon_smile.gif

Reactie van Rokadekoning (20-12-2014, 16:26):
Leuk nieuw spel, ook omdat (itt bij woordspel) beide spelers een gelijke beginsituatie hebben en geluk daardoor geen verschil uitmaakt. Maar je (en ook je medespeler icon_wink.gif) hebt inderdaad de truc vrij snel door. Daarom eens met iedereen die heeft voorgesteld om wat meer scoremogelijkheden in het spel op te nemen. Misschien het langste woord ook met 15 bonuspunten belonen? succes.gif

Reactie van quel (20-12-2014, 20:06):

@klavl . Computer programmaatjes worden wel zeker gebruikt op jij.bent.
Met name bij woordspel!
Durft te beweren dat de top er gebruikt van maakt en ja ok xxxxxxx (naam door admin weggehaald)
Daarom ben ik blij met woordenmix, je moet het zelf doen. (h)eerlijk.


Reactie van quel (20-12-2014, 20:36):
@vitamientje. Ja zal zeker kunnen een computerprogrammaatje! Speelt die tegenstander ook woordenmix?

Reactie van quel (20-12-2014, 23:25):

In een spel waar mijn tegenspeler alle letters weg legt en ik helaas niet is het verschil in punten 14? Moet toch minimaal 15 zijn?


Reactie van Marianne (20-12-2014, 23:40):
Het is niet toegestaan om spelers te beschuldigen van computergebruik en zeker niet met naam en toenaam. Er zijn nu al diverse malen berichten weggehaald door admin. Als dit zo doorgaat, zal dit Nieuwsbericht gesloten worden.

Reactie van vitamientje (20-12-2014, 23:57):
@ quel: Nee hoor, degene die mij erop wees was iemand die vroeg of ik revanche wilde. Woordenmix was nog maar net van start gegaan. Ik had met een paar puntjes verloren, maar ik begon de truc, de techniek net door te krijgen: de beste trappetjesmaker wint, niet de beste woordenlegger. Dus toen zei ik nee, want dat vond ik niet leuk aan dit spel. Toen zei hij, dat het vrij eenvoudig was om hier een computerprogrammaatje op te zetten, maar dat dat nu nog niet aan de orde was. Maar ik begin nu toch echt mijn bedenkingen te krijgen.
Dit spel staat voor mijn team op geel: mijn captain weet dat hij me mag inzetten voor een teamtoernooi, maar ik zal zelf niet meer voor een toernooi inschrijven. Een hakblok is voor een slager, niet voor mijn kop. icon_lol.gif
Het voorstel van Rokadekoning lijkt mij ook wel een goed idee: een computer zal daar minder goed raad mee weten, en eigen vindingrijkheid zal dan een grotere rol kunnen spelen.

Reactie van vitamientje (21-12-2014, 00:05):
Wisseling van de letterwaarden (per beurt) lijkt me ook een optie: computerfreaks zijn dan heel veel meer tijd bezig met het opnieuw instellen van het programma, dan het zelf bedenken van een goede letterprak. Want goede en leuke woorden leveren gewoon verlies op.
Ik ben heel benieuwd of Bram van alle bovenstaande reacties chocola kan maken. Ik hoop het! Want dan wordt het misschien nog echt leuk! icon_biggrin.gif

Reactie van kjavl (21-12-2014, 00:56):
@ quel: in een beurt had ik 11 punten meer dan mijn tegenstander,
en dat terwijl hij 15 letters weggelegd had en ik maar 13 icon_wink.gif icon_razz.gif
Wanneer dit mogelijk is (namelijk 11 punten meer ondanks alle letters niet weggelegd), is ''slechts'' 14 punten meer zeker mogelijk wanneer jij alles weggelegd hebt en je tegenstander niet. Hij zal dan ergens een 1-punter dubbel gebruikt hebben die jij maar nmaal gebruikt hebt of iets dergelijks.

Reactie van kjavl (21-12-2014, 01:06):
Overigens is het nut van een computerprogrammaatje
nogal beperkt immers de 3-letterwoorden daar kom je
met wat puzzelen ook wel uit. En bij mijn weten heeft
noch iemand hier een uitputtende lijst van alle toegestane
4-letterwoorden op jijbent (laat staan van de 5+-woorden),
waarbij er dan nog voortdurend woorden geschrapt en
bijgevoegd worden ook.

Als iemand daar alle werk in wil steken zonder dat het wat oplevert....
laten wij ons echter concentreren op het met plezier onze spellen
spelen; er valt genoeg te puzzelen, vooral ook met woordspel waar
strategie een veel grotere rol speelt dan in een beurt ''het hoogste
aantal punten leggen''. Op een gegeven moment raak je kort in
klinkers en dan wint aan 't end degene die strategisch het slimst
heeft gespeeld. Hoewel er natuurlijk altijd wel wat geluk bij komt
kijken, win je met flink puzzelen ook bij woordspel de meeste
spellen toch vooral door te zorgen dat je 't bord elke
beurt zo moeilijk mogelijk maakt voor hem/haar

Reactie van quel (21-12-2014, 21:38):
Kjavl@ Het bonus verschil zal er altijd moeten zijn! Het is 15 punten extra! Of ik wel of niet letters dubbel wegleg is er ondergeschikt aan.

Reactie van kjavl (22-12-2014, 04:09):
@ quel: wanneer je 26 punten mr haalt dan te tegenstander, die in
tegenstelling tot jou wl al zijn of haar letters kwijt is geraakt, dan leidt
dat tot een verschil van 26 - 15 = 11 punten.

In jouw geval: jou tegenstander haalt 1 punt meer dan jij, echter jij hebt
een bonus van +15; wat leidt tot +15 - 1 = +14. Dus niet noodzakelijk
+15 (of meer) ten opzichte van je tegenstander.

Reactie van kjavl (22-12-2014, 04:11):
O, EXCUSEZ MOI!!!!!

jou tegenstander ---> JOUW tegenstander

Ik schaam mijzelven zeer icon_redface.gif icon_redface.gif icon_redface.gif

Reactie van quel (02-01-2015, 21:31):
@kjavl niet nodig, fouten maken is menselijk.

Reactie van Meeuwie (05-01-2015, 11:18):
Wat ik al een beetje verwacht had, gebeurt in de praktijk ook vaak. Bij veel beurten is het niet super moeilijk om de maximale score te bereiken. De betere spelers vinden de oplossing pijlsnel en eindigen zo'n beurt steevast met gelijk aantal punten. Om het wat moeilijker te maken zou dit spel misschien beter met slechts 1 joker ipv 2 gespeeld kunnen worden. De jokers maken de beurten te makkelijk m.i. en daardoor het spel enigszins saai. Je zou zelfs kunnen overwegen beide jokers te skippen, al n erin laten wellicht leuker.

Reactie van kjavl (05-01-2015, 23:03):
Jokers van zeer ondergeschikt belang; het is echter wl
waar dat bij 6 klinkers (al dan niet met blanco) iedereen
de maximale score haalt (uitzonderingen daargelaten).
Dat geldt eigenlijk ook al bij 5 klinkers (voor de betere
spelers); praktisch altijd behaal ik daarbij de maximale
score. Bij 4 klinkers gebeurt me dat ook nog weleens,
maar veel minder en bij 3 en minder is het een stuk
spannender. Echter er zijn in een spel altijd wel zulke
gevallen in 10 speelbeurten zodat er praktisch elk spel
wel nog wel wat te winnen valt in een of meerdere beurten.

Ik kan me dus wel aardig in je verhaal vinden Meeuwie
alleen hebben die jokers daar m.i. niets mee te maken;
het is juist een leuke uitdaging om met bijv. 2 jokers
en 13 medeklinkers een zo hoog mogelijke score te
halen (wat ik wel heb meegemaakt). Ik denk dat het
het beste (en ook gemakkelijkste) is het spel te houden
zoals het nu is. Voor de niet-topspelers moet het ook niet
te moeilijk worden

Succes verder!

kjav

Reactie van vitamientje (16-01-2015, 16:39):
Spel 18491232 tegen thimble: Zij is speler A. Na 4 beurten zie ik dat ik gewonnen heb, en het spel is agelopen. Bij beurt 5 staan wel de 2 vraagtekentjes, maar niet: opg.
Heeft thimble nou wel of niet opgegeven, of is er iets fout gegaan? icon_smile.gif

Reactie van Marianne (16-01-2015, 18:34):
@ vitamientje In je historie kun je zien dat thimble opgegeven heeft.

Reactie van quel (16-01-2015, 18:49):
@Marianne.
Kan toernooi 78476 (woordenmix) doorgezet worden? Er kan niets meer veranderen aan de rating. Alvast bedankt icon_wink.gif

Reactie van Marianne (16-01-2015, 20:15):
@quel, 1 Dit is niet de plek om zoiets door te geven. 2 Wij kunnen niets handmatig doorzetten.

Reactie van quel (16-01-2015, 21:27):
Waar dan wel? Weet dat het eerder gebeurd is.

Reactie van quel (17-01-2015, 19:53):
Bedankt voor het doorzetten. Ben er blij mee. icon_biggrin.gif

Reactie van kjavl (17-01-2015, 21:46):
Gaat automatisch, altijd om 03.08 uur 's nachts.
(of was het 03.14/03.18 icon_redface.gif )

- iets daar in de buurt -

Reactie van quel (18-01-2015, 14:14):
Ja normaal gesproken is dat zo. Dit toernooi was nog niet uitgespeeld, maar de rating stond al vast.

Reactie van Marianne (18-01-2015, 20:46):
@quel, zoals doorgegeven gaat het doorzetten geheel en al automatisch. Daar hebben wij niets aan gedaan. Zie: http://www.jijbent.nl/help.php#toernooien

Reactie van Meeuwie (19-01-2015, 18:19):
Nu ik het een tijdje speel ben ik dit spel toch meer gaan waarderen. Het is toch wel een uitdaging om met een moeilijke letterformatie een constructie te bedenken die een zo hoog mogelijke score oplevert. Het gaat vaak maar om n enkele puntjes verschil. Kortom toch een waardevolle aanvulling van het taalspellenarsenaal! Een pluim voor de makers.

Reactie van quel (20-01-2015, 18:59):
@Marianne, thx.

Reactie van quel (20-01-2015, 19:02):
2@ Marianne, Ja ik lees het. Ga er verder niets mee doe. icon_biggrin.gif

Reactie van quel (03-03-2015, 20:14):
Begin het een beetje saai te vinden. icon_biggrin.gif

Reactie van BaskeH (19-03-2015, 10:45):
Wat bedrieglijk computergebruik betreft : ik sta op 2 (en zonder mijn ongeduld/nonchalance stond ik al mooi op 1) in woordenmix en dat lukt best zonder computer ; zelfs de nr. 1 laat blijkbaar steken vallen icon_wink.gif - zij het niet zo veel icon_rolleyes.gif . Het volstaat meestal om er beschamend veel tijd in te stoppen icon_redface.gif Wat woordspel betreft : tja ... ik ben al meermaals gestuit op iemand die een onmogelijke reeks 8- of meer-letterwoorden uit de mouw schudt ... encyclopedisch brein of zo icon_eek.gif maar ik laat er mijn slaap niet meer voor icon_razz.gif

Reactie van quel (27-03-2015, 20:38):
BaskeH, ik herken het. Alleen met dit verschil dat ik mezelf nooit op nummer 1 zie staan bij welk spel dan ook. Woordenmix, leuk maar ik speel minder spellen. icon_wink.gif

Reactie van senioren (19-05-2015, 23:09):
leuk spel gelijke kansen met dezelfde letters icon_biggrin.gif

Reactie van Keessie (24-09-2016, 22:06):
Ik vind het een geweldig spel. Gelijke kansen voor allebei, maakt echt niet uit, wie er het eerst moet spelen. De tegenstand(st)er kan het resultaat pas in de volgende zet zien. Veel eerlijker dan het gewone woordspel. icon_razz.gif