Speel online Bordspellen op jijbent.nl
 

Belangrijk: historie opgeschoond

(maandag 20 augustus 2007) 

Omdat de historie tabel veel te groot werd en het optimaliseren daarvan te lang duurde om nog goede backups te kunnen maken, hebben we een vrij drastische maatregel doorgevoerd: Alle historie (en dus ook ratinggrafieken en berichten) van 18 maanden en ouder zijn weggegooid.

We snappen dat sommigen dit graag zouden willen behouden, maar de tabel is zo groot geworden dat dagelijkse optimaliseren of recoveren na een databasecrash uren duurt.

Deze maatregel is 17 september ingegaan. Vanaf nu geldt ook dat regelmatig de historie wordt weggegooid die ouder dan 18 maanden is.

 

Reacties op het nieuwsbericht

(onderaan kun je ook reageren als je ingelogd bent) 
Reactie van Holbewoner (20-08-2007, 10:25):
Is het niet mogelijk deze oude history los te koppelen en apart te bewaren? Die database is dan statisch en kan read-only zijn, er vindt immers geen verandering plaats en die data is dan eigenlijk niet meer crashgevoelig. Qua hoeveelheid bytes moet de grootte toch meevallen.

Reactie van bram (20-08-2007, 10:38):
De grootte van de historie tabel is 4,1 GByte. Dat vind ik erg fors. Ik heb niet zo heel veel zin omdat apart op te slaan. Je kunt dan toch de ratingrafieken er niet uit genereren en ook die moet je toch weer backuppen etc.

Reactie van nexium (20-08-2007, 11:03):
is prima,,,jullie moeten doen wat het fijnste en gemakkelijkste is......

Reactie van StilleTheo (20-08-2007, 11:18):
Is het niet mogelijk de rating grafieken wel te bewaren en de rest niet? Is toch altijd grappig te zien hoe je rating verliep in de tijd dat je op jijbent speelt.

Reactie van TheAxe (20-08-2007, 11:30):
ik vind de onderlinge stand met andere spelers wel interessant om te bekijken. Gaat dit ook verloren of wordt de stand uit het verleden opgeslagen en opgeteld bij de query over de laatste 18 maanden?
Het zou wel leuk zijn als dat behouden bleef.

Reactie van Holbewoner (20-08-2007, 14:03):
Aantal gespeelde spellen blijft toch wel behouden? Anders wordt je rating voor spellen die minder dan 15x gespeeld hebt in de afgelopen 18 maanden weer voorlopig.

Reactie van Kristof (20-08-2007, 14:29):
Als je even in je historie kijkt, zal je merken dat bij partijen ouder dan 25 april 2006 geen zettenlijst meer staat. Wat dus wil zeggen dat nu al enkel statistiek wordt bijgehouden voor oude partijen...
Ik vind het ook jammer, maar als het qua grote de spuigaten uitloop, dan zit er niets anders op zeker icon_sad.gif
Wat gebeurt er met de toernooi-historie? Kunnen we onze bekers houden of gaan die ook weg?

Reactie van bram (20-08-2007, 16:07):
de toernooi historie blijft bewaard en ook het aantal gespeelde spellen. De ratinggrafieken worden opgebouwd uit de historie en is straks alleen maar zichtbaar 18 maanden terug.

Reactie van StilleTheo (20-08-2007, 17:52):
van mij mogen dingenn als zettenlijsten etcetra meteen weggegooid worden of berichtjes etcetera. Alleen de belangrijke statistiekjes als je rating historie, onderlinge resultaten etc zijn leuk om te weten.

Blijft voor elk spel wel je maximale rating en positie onthouden, of wordt die ook uit de historie gehaald?

Reactie van jokiepokie (20-08-2007, 18:58):
opgeruimd staat netjes. wie kijkt er nu naar een historie van meer dan 1,5 jaar oud..

Reactie van Kevintju (20-08-2007, 20:11):
Klopt het dat zo'n beetje alle ratings van iedereen mee gaan veranderen, aangezien de huidige ratings gebaseerd zijn op alle data, inclusief data van ouder dan 18 maanden? Of worden de ratings wèl behouden?

Reactie van cplatinck (20-08-2007, 21:12):
Het zou wel eens tof zijn om alle ratings te resetten

laat iedereen zich dan nog maar eens opnieuw bewijzen!

Reactie van trudy1954 (20-08-2007, 22:26):
icon_biggrin.gif Ik ben geen VIP of super of megavip, maar denk toch aan genoemde groepen die een bijdrage hiervoor betalen voor het vip zijn. daar hoort m.i. dus ook de historie bij. bovendien weet ik niet of 4,1 Gb veel of pinuts (bram vindt het erg fors, zegt hij) is ten opzichte van de belasting van alle lopende JIJBENT.nl spellen (of de belasting van de server./of servers)

Reactie van trudy1954 (20-08-2007, 22:29):
icon_biggrin.gif Oh jee..... ik ben wel VIP

Reactie van joey_mans (20-08-2007, 23:26):
mij best, ik heb in voor dat ik weer terugkwam op jijbent afgelopen januari toch alleen maar beschamende spellen gehad icon_lol.gif ik ben wel blij dat de toernooihistorie blijft, maar het enige wat je met de reguliere historie kunt doen is kijken hoe goed je tegen een bepaald iemand gepresteerd hebt en hoe je exacte ratingverloop was... daarom is het ook spijtig dat de ratinggrafiek zelf ook ingekort wordt... maar goed, ik heb het er voor over voor een site die goed hoort te werken icon_wink.gif nu nog VIP worden icon_redface.gif

Reactie van Hary (21-08-2007, 01:01):
Ruimt het niet al veel op als je alle dingen waar beide spelers een half jaar inactief zijn geweest weggooit? ik heb zo'n vermoeden dat er veel 'eendagsvliegen' zijn, waar de historie best van weg kan. Ik vind het zelf wel jammer dat dit soort informatie weggegooid wordt, een tabel van 4 GB is niet echt boeiend, zeker niet aangezien jijbent voldoende verdient aan VIPs en niet te vergeten de google reclames.

Reactie van O.Zeeman (21-08-2007, 01:36):
Is het niet mogelijk de toegenomen ratings en spelprestaties op een
CD ROM te zetten. Het is toch jammer als iemand met heel veel denk-
werk een mooie palmares heeft opgebouwd, en het dan niet meer
terug kan zien. Ik zou er, voor jullie inspanning voor willen betalen. Zo
komt er dan weer wat geld in het laadje voor nog betere uitvoeringen
van jijbent.nl, en de gebruikers kunnen nog eens nagenieten van wat
ze in die 18 maanden hebben gepresteerd. O.Zeeman

Reactie van annette (21-08-2007, 03:46):
icon_confused.gif sorry hoor maar extra te betalen om dit soort dingen bewaart te houden vindt ik zelf geen goed plan. ik betaal om te kunnen spelen en als ik gegevens wil bewaren zorg ik daar zelf wel voor.
Gezien hoe hard jijbent is gegroeid begrijp ik best dat er opgeruimd moet worden.
Doe maar want een herhaling van, van de week is zeker niet leuk gezien hoelang jullie bezig zijn geweest om alles weer goed werkend te krijgen.
succes.gif er mee

Reactie van annette (21-08-2007, 03:56):

Mogen de jongens aub er van kunnen leven ze werken er hard genoeg voor, jij wilt toch ook geld zien, of werk jij voor niks.
kom dit soort opmerkingen steeds vaker tegen en erger me er scheel aan!!!!!!!

(Reactie van Hary (21-08-2007, 01:01):

( Ik vind het zelf wel jammer dat dit soort informatie weggegooid wordt, een tabel van 4 GB is niet echt boeiend, zeker niet aangezien jijbent voldoende verdient aan VIPs en niet te vergeten de google reclames.)

Reactie van Gunner (21-08-2007, 08:17):
Annette: ( Ik vind het zelf wel jammer dat dit soort informatie weggegooid wordt, een tabel van 4 GB is niet echt boeiend, zeker niet aangezien jijbent voldoende verdient aan VIPs en niet te vergeten de google reclames.)
===
Jij hebt echt geen enkel idee van hoe het op de achtergrond loopt qua servers en databases, anders had je deze opmerking niet geplaatst. Ik vind het een goed idee.

Reactie van trincot (21-08-2007, 09:27):
Zou het mogelijk zijn om een proefperiode in te lassen, zodat sommige data toch nog hersteld kunnen worden als er grondige bezwaren komen tijdens die proefperiode?

Dus: de opschoning doen op de geplande datum, maar dan met een backup waarmee eventueel enkel de verwijderde data weer teruggezet kunnen worden, waarna een verbeterde opschoning gepland kan worden. Proefperiode zou bvb. 2 à 3 weken kunnen duren. Als er geen grondige bezwaren komen in die periode kan de bedoelde backup weg.

Idee?

Reactie van Holbewoner (21-08-2007, 10:11):
4,1 GB past prima op een DVD-ROM, dus in die zin is het niet veel als je spreekt over bewaren. Als je continie queries en er door heen moet, dan kan 4,1 GB ineens wel veel zijn.

Reactie van RAKok (21-08-2007, 10:53):
Vanaf welke datum (.. maand 2006) zullen de gegevens weer bewaard worden?

Reactie van annette (21-08-2007, 11:02):
icon_confused.gif Gunner je moet beter lezen, want die opmerking was niet van mij maar van Hary

Reactie van Gunner (21-08-2007, 12:06):
Sorry Annette, aangezien het quoten hier blijkbaar niet werkt was het wat onduidelijk. bloemetje.gif

Reactie van bram (21-08-2007, 12:09):
@RAKok: De historie blijft vanaf nu 18 maanden bewaard, we gooien dus vanaf nu alle historie data weg die ouder dan 18 maanden is.

Reactie van torenwachter (21-08-2007, 12:29):
Dus eigenlijk wordt er continu opgeschoond?

Reactie van elsa (21-08-2007, 12:32):
zolang jijbent.nl maar blijft bestaan vind ik het best icon_razz.gif

Reactie van Hary (21-08-2007, 12:47):
@Annette & Gunner:

Ik weet prima hoe databases werken en een 4 GB database is peanuts voor een normaal DBMS, ook (incrementele) backups van dit soort data neemt nihiel ruimte in. Voor een bedrijf dat het moet hebben van internet-sites is een RAID-array prima te betalen en daar kun je prima data op opslaan.

Ja, als je standaard MySQL gebruikt, krijg je wel problemen met grote tabellen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de heren hiermee prima om kunnen gaan en vind dingen weggooien eigenlijk een beginnersoplossing. Volgens mij zijn er betere dingen dan de vrij definitieve keuze alles maar weg te knikkeren.

Reactie van bram (21-08-2007, 13:06):
@hary: heb jij wel eens een tabel van Mysql geoptimaliseerd van 4,1 GB en met ruim 9 miljoen regels?? Als je er zoveel verstand van hebt, weet je ook dat dat niet meer doenlijk is.

Reactie van Gunner (21-08-2007, 13:19):
@hary: wat heeft een Raid array te maken met een database backup? Een raid array is geen vervanger van een backup. Volgens mij was de essentie van het hele verhaal de moeizame backup van jijbent.

Reactie van Hary (21-08-2007, 13:43):
@Bram:
Nee, ik werk zelf met Postgres omdat MySQL minder goed met die grote tabellen om kan gaan. Het is zeker niet triviaal, maar prima te doen. De tabellen waar ik mee werk, zitten nu rond de 230 miljoen regels en werken prima.

@Gunner: Het maken van een database backup is een dump maken en deze ergens opslaan. Het DBMS kan zelf meestal al wel dumps maken, dus het enige probleem is het fatsoenlijk op te slaan. Als de grootte van 4 GB van de database te groot is om backups van te maken, leid ik daar uit af dat het niet te doen is dat regelmatig op te slaan.

Ik ben zelf erg tegen het weggooien van data, omdat dat nou eenmaal niet terug te draaien is. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er geen mooiere/betere oplossing is. Zeker het eerste idee van gedeeltelijk weggooien lijkt mij een aardige suggestie. LEt er op, ik probeer gewoon mee te denken en oplossingen te vinden, commentaar heb ik zeker niet: de site draait verder prima.

Reactie van bram (21-08-2007, 15:46):
@hary: overgang naar postgress is geen optie.

Reactie van trudy1954 (21-08-2007, 16:08):
Historie van 1,5 jaar geleden wordt dus verwijderd en dus weggegooid?

Jammer, kan ik niet meer verder terugkijken bv tegen wie ik gespeeld heb en wat het resultaat toen was. (incl de bekertjes etc)

Optie
Is er geen optie te maken dat een ieder zelf bepaald wat ie wil schonen?
dan zal er een heleboel zijn die zeggen, dat kan van mij na een maand wel weg.een ander wil het juist bewaren....

en als dat niet kan.....
Kan ik mijn historie en tournooihistorie (want daar gaat het toch om? )dan downloaden om zelf te bewaren, (dan kan ik het ook zelf daarna schonen, als de bovengenoemde optie kan natuurlijk....)

Reactie van Hary (21-08-2007, 17:26):
@Bram:
Overstappen op een ander DMBS is meestal niet mekkelijk nee. Maar in hoeverre kun je "ongbruikte" data uit de tabel knikkeren? De kans dat iemand bijvoorbeeld een half jaar weg is en nog naar zn stats wil kijken lijkt me erg klein, waarmee je redelijk wat zooi er uit kunt krijgen met een relatief simpel scriptje, en voor actieve gebruikers blijf je wel de functionalitiet bieden.

Reactie van Marianne (21-08-2007, 17:26):
@trudy1954:
Je kunt je gegevens bewaren door ze te kopiëren en te plakken.
Dat is de enige methode.

Reactie van meesterwillem (21-08-2007, 23:03):
waarschijnlijk een hele domme vraag, maar tellen de totaal gespeelde spelletjes wel gewoon door, of vervallen die ook na anderhalf jaar ? ik bedoel dus gewoon de telling, verder geen bijzonderheden van het spel. en je bekers, die tellen gewoon door ??

Reactie van StilleTheo (21-08-2007, 23:23):
Ja wat veranderd er precies.. want denk dat veel mensen zich nu druk maken terwijl er waarschijnlijk weinig echt boeiende dingen veranderen.

Reactie van joey_mans (22-08-2007, 00:03):
die bekers tellen denk ik wel door want volgens mij blijven de toernooien wel bewaard

Reactie van florrat (22-08-2007, 00:37):
Ik heb nog niet echt een duidelijk antwoord gezien, maar worden de onderlinge scoreborden dan ook aangepast (en de top 15 tegenstanders per spel)? Dat zou ik wel héél jammer vinden, want het is leuk om te zien waar je veel tegen hebt gespeeld, en hoe je tegen iemand anders hebt gespeeld.

Ratinggrafieken van anderhalf jaar geleden maakt me eigenlijk niks uit, berichten verwijderd zien is wel jammer, maar kijk er toch vrijwel nooit naar terug...

Een ding wil ik nog even kwijt: Bedankt dat jullie dit van tevoren melden icon_exclaim.gif yes.gif Toen de vorige keer er onverwachts een opschoning was, was dat toch best jammer... Nu kan je alles nog even nakijken, en wat je echt bewaard wil hebben eventueel zelf opslaan...

Reactie van meesterwillem (22-08-2007, 06:46):
icon_biggrin.gif ik bedoel met mijn vraag even hierboven: ik hou heel erg mijn totaal aantal gespeelde spelletjes bij tegen 1 bepaalde tegenstander, is gewoon een zeer nutteloze tic van mij, maar ja, ook tics worden hier gerespecteerd merk ik vaak haha. Ook zit ik in de grootverbruikers toptien van LC (erg leuk om bij te houden !!). Gaat dit ook allemaal verloren ?? Dat zou jammer zijn.......

Reactie van stianne (22-08-2007, 07:42):
Het is mij niet duidelijk wat er nu precies wordt weggehaald icon_rolleyes.gif
Als het de spellen zijn die je al weggeklikt hebt van de voorpagina maakt het me niets uit, zolang de eindscore voor de ratings maar blijven.
Zulke interessante gesprekken voer ik toch niet onder het spelen icon_razz.gif

Reactie van bezigebij (22-08-2007, 08:42):
is het dan misschien geen optie om ook de spelers die langer dan zeg maar een half jaar niet gespeeld hebben eruit te gooien ? scheelt volgens mij ook weer een hoop ruimte ik heb er 1 in mijn negeerlijst staan die al bijna een jaar niet on line is geweest

Reactie van annette (22-08-2007, 09:44):
van wat ik er uit begrijp gaat het over HISTORIE dat wat je weg klik en onder je FOTOALBUM zit en de RATINGGRAFIEKEN .

icon_rolleyes.gif er wordt hier van alles bij gehaald wat volgens mij helemaal niet aan de order is, waar door mensen zo als ik , er geen bal meer van begrijpen.

Reactie van bram (22-08-2007, 11:20):
@de vragers: er zijn een aantal dingen gebaseerd op de historie: ratinggrafieken en scorebord en een aantal dingen niet: grootgebruikers, rating, toernooibekers en hoeveel spellen gespeeld.
@bezigebij: de data van mensen die niet meer spelen is niet zoveel dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Reactie van Karvinen (22-08-2007, 12:53):
Goede actie! Je kunt wel alles blijven bewaren, maar ergens moet een grens getrokken worden. Kwestie van kosten/baten afweging.

Reactie van country (22-08-2007, 14:35):
ik kijk zelden tot nooit in mijn history....moest pas nog zoeken waar hij ook al weer zat...dus wat mij betreft..ga je gang

Reactie van W84Me2Win (22-08-2007, 15:05):
Als ik de zettenlijst uit een partij van de historie wil saven als html zie ik dat die popup de volgende is bij bijvoorbeeld spel nummer 4437688:

https://www.jijbent.nl/popup/show_zettenlijst.php?number=8605622

Op die manier wil ik een paar partijen inclusief tekst en emoticons en layout opslaan, maar wat is de relatie tussen het nummer in de link en het spelnummer?

Reactie van florrat (22-08-2007, 16:34):
Hmm, dat is dan wel heel jammer, dat de scoreborden worden verwijderd icon_cry.gif huil.gif

Reactie van twink (22-08-2007, 16:52):
ik bemoei me eigenlijk nooit ergens mee en speel hier voor mijn plezier..en dit lukt wonderbaarlijk icon_lol.gif maar dat de scoreborden worden aangepast vind ik dus ook echt niet leuk icon_cry.gif

Reactie van caligula (22-08-2007, 18:06):
klein vraagje wordt de hoogste score van camping bij gehouden? in de persoonlijke lijst

Reactie van RAKok (23-08-2007, 00:23):
Is er geen andere manier dan knippen en plakken om gesprekken te bewaren? Is het mogelijk dat Jijbent een downloadservice naar word of txt maakt van de gesprekken? Dat is makkelijker met bewaren. icon_biggrin.gif

Reactie van Groeneveld (23-08-2007, 00:57):
Alle historie (en dus ook ratinggrafieken en berichten) van 18 maanden en ouder worden weggegooid.

de rest blijft,als ik het goed lees,gewoon bewaard...

icon_biggrin.gif

Reactie van bram (23-08-2007, 12:37):
@RAKok: er is helaas geen andere manier.
@W84Me2Win: er is geen relatie tussen die nummers.

Reactie van meesterwillem (23-08-2007, 19:07):
icon_wink.gif kan iemand mij zeggen hoe ik het aantal gespeelde spellen tussen mij en 1 bepaalde tegenstander kan saven ?? we zijn nl. een aardig eind op weg, en ik begrijp dat ik binnenkort niet meer ons totaal aantal gespeelde spellen kan zien.....erg jammer.....

Reactie van RAKok (24-08-2007, 00:12):
Dat is toch wel een gemiste kans. Ik ben een leek, maar is dat niet te programmeren als extra service naar de betalende leden?

Reactie van de-ballumer (24-08-2007, 11:49):
icon_redface.gif icon_redface.gif misschien dom maar kan er ook een klein overzichtje komen(zoals sommigen hebben) ??

ben nl trots op men bekertjes maar als het niet kan ook geen paniek!!

..x brons
..x zilver
..x goud

Reactie van dinand (24-08-2007, 19:05):
mooi dan kan niemand meer zien hoe slecht ik 18 maanden geleden overal speelde eusa_whistle.gif

Reactie van vanderburght (24-08-2007, 19:24):
4 GByte, waar praten we over icon_lol.gif

Reactie van Annelies (24-08-2007, 20:49):
Wat moeten we met al die troep. Waarom de laatste 18 maanden wel bewaren. Ik wou dat ik van de toernooihistorie af kon komen van een toernooi dat ik nooit gespeeld heb.laat de strebers dat lekker zelf op slaan. Het gaat om het spel, niet om de knikkers. icon_razz.gif

Reactie van HaHe (25-08-2007, 06:27):
ik speelde een lange tijd geleden in de top tien van schaken. Dat werd verwijdert,... en het doet nog steeds pijn! huil.gif

Reactie van chicago5 (25-08-2007, 07:03):
helemaal mee akkoord wat annelies zegt het is om te spelen icon_biggrin.gif niet om de knikkers icon_lol.gif

Reactie van RAKok (25-08-2007, 12:50):
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het gaat ook om de onderlinge contacten tijdens het spelen.

Reactie van [e]miel (25-08-2007, 21:29):
Ik ben het helemaal met Hary eens. Dingen weggooien is maar een tijdelijke oplossing, over anderhalf jaar zit je dan weer met hetzelfde probleem. Daarnaast is het natuurlijk gewoon zonde. Ik geloof niet dat er geen andere oplossing is die het probleem voor altijd verhelpt zonder dat het nodig is data weg te gooien.

Reactie van beginner (26-08-2007, 16:50):
Prima ! Ik ben wel voor drastische ideeen! icon_wink.gif

Reactie van ijsco_man (26-08-2007, 17:55):
Ik speel 2 partijen die in november 2005 al zijn begonnen.
Daar kunnen we dus wel mee stoppen? of zie ik dat verkeerd

Reactie van rudolph1947 (26-08-2007, 18:30):
@ijsco_man
het gaat over historie van 1,5 jaar geleden: deze partijen zijn toch nog geen historie.?
@(e)miel
Na deze opschoning gaat elke dag de "stofzuiger" er doorheen alles wat ouder is dan ander halfjaar historie wordt opgeruimt .
het is dus niet tijdelijk! er blijft dus altijd - het laatste - anderhalf jaar historie bestaan. Dat heb ik begrepen....

Verder ben ik het met je eens @(e)miel dat het gewoon zonde is om historie zomaar weg te gooien. maar goed @bram en de zijne zullen toch wel weten wat ze doen?


Reactie van rvisser (26-08-2007, 22:54):
Ik vind het wel jammer dat de grafieken van je rating niet meer verder terug gaan dan 1 1/2 jaar terug. Liever dan deze grafieken handhaven en al het andere na 1 jaar verwijderen.

Reactie van Renzo (27-08-2007, 14:12):
matig hoor

Reactie van [e]miel (27-08-2007, 16:20):
Rudolph1947, je hebt gelijk, ik heb het verkeerd gelezen. Maar dan nog is het een slechte oplossing; stel het ledenaantal groeit, dan is binnenkort anderhalf jaar nog te lang om dingen te bewaren en dan wordt het een jaar, zes maanden, drie maanden, etc. Ik verwachtte ook dat de beheerders wel wisten wat ze deden maar ik begin nu te twijfelen. Dingen weggooien is *nooit* een definitieve oplossing.

Reactie van joey_mans (27-08-2007, 21:14):
@ rvisser : dat is eigenlijk wel jammer ja, nu is niet meer duidelijk te zien of je er op vooruit bent gegaan of niet icon_sad.gif

Reactie van virus (27-08-2007, 22:03):
Ik ben blij dat het dit keer wordt gemeld; de vorige keer ben ik behoorlijk geschrokken omdat al mijn gesprekken met virusmom ook waren verdwenen zonder enig bericht... Nu kunnen mensen eventueel voorzorgsmaatregelen nemen...
Wat gebeurt er met de bewaarde berichten en met fora? Mochten jullie van plan zijn om dat ook weg te halen graag bericht, zodat ik e.e.a. kan kopieren...

Reactie van RAKok (28-08-2007, 23:41):
Het kopiëren kan alleen met knippen en plakken. Dat is zeer omslachtig, dus ondoenlijk. We raken de gesprekken gewoon kwijt. En dat is jammer. Want ik lees ze nog weleens na.

Reactie van maartenbaan (30-08-2007, 16:31):
@vandeburght:
4,1GByte is voor een database wel echt heel veel hoor, zeker als je bedenkt dat bij elke pagina de database moet worden opgevraagd/doorzocht.
Jijbent wordt hier ook snellervan (naar mijn mening), dus denk dat het alleen maar positief is. succes.gif

Reactie van SkatingHacker (30-08-2007, 21:27):
Ik denk dat het probleem niet zozeer de grootte van de database is of het soort database. Wikipedia draait ook op MySQL en die hebben een veel grotere database. Het probleem is vermoedelijk eerder de grootte van de tabellen, waar je niet aan ontkomt gezien de opzet van de site. Een deel van de database op een andere manier opslaan en beschikbaar laten blijven, lijkt me softwaretechnisch nogal problematisch. Niet dat ik ooit de database van Jijbent.nl heb bekeken, maar vanuit mijn programmeer-ervaring kan ik mij goed voorstellen dat er weinig anders opzit dan deze maatregel te nemen.

Reactie van cplatinck (31-08-2007, 12:41):
weggooien die handel

als iemand het zo belangrijk vindt moet ie het maar opschrijven

Reactie van annietje (02-09-2007, 12:17):
Jijbent zal dit heus niet doen omdat ze het zo leuk vinden, of om ons te pesten. Dit is juist een oplossing om iedereen (dus ook ons) te helpen. Waarom moeten we hier dan moeilijk over doen. Ben is eerlijk wie kijkt er iedere dag naar die grafieken?? precies!

Reactie van joey_mans (03-09-2007, 12:06):
ik kijk eigenlijk wel elke dag naar die grafieken icon_wink.gif maar het begin is meestal toch maar beschamend dus ik heb er ook wel weer goede gevoelens over icon_lol.gif icon_razz.gif

Reactie van carlaevelien (03-09-2007, 19:56):
Ik kijk nooit in m'n historie, kan me ook niet zo veel schelen.

Reactie van florrat (03-09-2007, 23:03):
Dan zou ik een melding bij het scorebord zetten dat het alléén de partijen van de afgelopen 1,5 jaar zijn die erin staan...

Reactie van Feen (07-09-2007, 13:59):
is deze opschoning nou ingegaan?

Reactie van bram (07-09-2007, 15:58):
@Feen: nog niet, dit moet even zorgvuldig gebeuren, dus we doen het ergens volgende week.

Reactie van O.Zeeman (08-09-2007, 04:40):
Ik weet niet waar jullie allemaal over dubben. Druk de gegevens ge-
woon allemaal af en bewaar ze in een ordner als je er zoveel waarde aan hecht.. De notities die je dierbaar zijn schrijf je als voetnoot onder
de partijen, en je hebt een compleet naslagwerk waar je later van na
kan genieten. That is it. Quit simple.

Reactie van RAKok (08-09-2007, 22:50):
Ik heb geen printer. icon_confused.gif

Reactie van DrHook (09-09-2007, 01:06):
Snel aanschaffen dan.... icon_wink.gif

Reactie van Ceallach (10-09-2007, 17:59):
Ik zou het op zich erg prettig vinden als ik op een wat handiger manier dan games kopieren en plakken, per game, die historie zou kunnen houden. Als tegemoetkoming voor deze maatregel zou het misschien mogelijk kunen worden een databasedump te downloaden van je eigen historie? Lijkt me niet heel spannend om te maken ook? 1 optielink, 1 SQL-statement en 1 textfile genereren? Ik denk dat met mij velen hier blij mee zullen zijn?

Reactie van svenr (11-09-2007, 16:01):
aan de ene kant goed dat verouderde data wordt weggekieperd. 18 maanden is een ruime tijdspanne. Ik treur er niet om.

aan de andere kant , wat kost nou 4.1 GB aan data bestand bewaren tegenwoordig ?
Voor een euro heb je 2 GB (500GB voor 240 euro).

Reactie van Marianne (11-09-2007, 19:12):
@svenr Het gaat niet om bewaren.
Bram schreef bovenaan: "We snappen dat sommigen dit graag zouden willen behouden, maar de tabel is zo groot geworden dat optimaliseren of recoveren na een databasecrash uren duurt."

Reactie van annietje (13-09-2007, 18:29):
heeft de opschoning nu al plaats gevonden?

Reactie van De-Prutser (13-09-2007, 19:37):
ik schoon me zelf elke dag waar praten we over. icon_lol.gif

Reactie van rvisser (13-09-2007, 23:45):
Het is opschoning, niet verschoning. icon_smile.gif
Wel jammer trouwens dat een groot deel van de grafieken verdwijnt.

Reactie van bram41966 (14-09-2007, 19:24):
is dat nu eindelijk al een keer gebeurt?

Reactie van RAKok (15-09-2007, 15:55):
Als het alleen maar om de recovering bij een crash gaat, zie ik de noodzaak al minder in. Dan duurt het wat langer, so what. Bij een crash worden de bedenktijden toch reset. icon_cool.gif

Reactie van Trebliw (20-09-2007, 20:50):
Ik zie nog niet veel gebeuren. Of is het al gebeurt. icon_cool.gif

Reactie van el_great_foxman (23-09-2007, 10:46):
Ik lees dit bericht nu pas en heb deze discussie-thread ff gescand.
Ik vind het een groot verlies dat de onderlinge resultaten van ouder dan 1,5 jaar verloren zijn gegaan, persoonlijk vind ik dat een onacceptabele wijziging!!!

Naar mijn mening hoef je daarvoor niet alle historische partijen te bewaren. Je kunt de onderlinge resulaten toch in een aparte/nieuwe tabel opslaan, of op een andere manier tellertjes bijhouden???

Hopelijk kunnen jullie hierover nadenken en alsnog deze informatie op een andere manier vastleggen.

Reactie van Groeneveld (23-09-2007, 13:58):
@ trebliw


even ter info

Deze maatregel is 17 september ingegaan. Vanaf nu geldt ook dat regelmatig de historie wordt weggegooid die ouder dan 18 maanden is.


Reactie van zijdaar (03-10-2007, 13:29):
Ik dacht als je nu de GHZ over de FPT haalt en vervolgens de QHP kopieert is toch alles opgelost? icon_biggrin.gif

Reactie van Rumm (11-10-2007, 21:20):
Waar is die historie? ik heb alles afgezocht maar kan het niet vinden.

Reactie van florrat (13-10-2007, 00:12):
@Rumm
Onderaan je overzichtspagina, op deze pagina:

https://www.jijbent.nl/history.php?username=Rumm

Reactie van el_great_foxman (16-10-2007, 13:10):
@site developers:
Het tonen van de onderlinge resultaten tegen andere spelers kan toch ook anders worden opgelost dan met een query op de historie tabel?

Het moet toch mogelijk zijn een nieuwe tabel aan te maken en daar per tegenstander per spel tellertjes bij te houden?
Deze tabel kan initieel vanuit het oude historie bestand worden gevuld.

Of denk ik hier nu iets te eenvoudig over.

Reactie van Rumm (25-10-2007, 16:17):
Ok bedankt Florrat. Ik heb hem nu via jou url, op mijn pagina staat een dergelijke link niet. Ik zal hem opslaan.

Reactie van jan1947 (06-11-2007, 07:48):
Ik ben het er mee eens, dat dit gebeurd is, als de rating maar goed
Een schone lij, alleen je rating aangeven, en dan een zgn. ladder maken, kan iedereen zien waar hij staat.

Jan1947

Reactie van Holbewoner (11-11-2007, 13:30):
Is de history ook nog ergens gearchived? Ik vind het erg jammer dat een deel is verdwenen. Ik heb honderden potjes tegen gaelic_wolf gespeeld en kan dat nu niet meer achterhalen via top 15 tegenstanders of onderling scorebord.

Het moet toch ook mogelijk zijn om de history ergens apart te bewaren en dan 1x in de maand updaten met de afgelopen maand? Dan heeft de normale gang van zaken er geen last van.

Reactie van el_great_foxman (13-11-2007, 13:50):
2 keer iets geschreven, 0 reacties van jijbent ..... jammer hoor

Reactie van Renzo (10-01-2008, 18:08):
slaat nergens op

Reactie van davos (23-09-2008, 19:52):
Het lijk of nu alle historie van 12 maanden en ouder is weggegooid. Kan dat kloppen?

Reactie van Zara (28-07-2015, 04:22):
Ik ben woedend...!!!!!!! Jullie hebben mijn bewaarde spellen van Strasspaski weggegooit...????? Dit is onacceptabel aangezien hij mijn beste vriend was en hij vorig jaar is overleden...dit waren onze laatste gesprekken!!! Waar bemoeien jullie je mee...???? Dat waren mijn bewaarde spellen van hem...het enige wat ik nog van hem had en andere hebben jullie laten staan...waarom...? Ik ben hier intens verdrietig om...!!!! Ik overweeg mijn lidmaatschap op te zeggen ik vind dit zo gemeen van jullie om dit onaangekondigd te doen...schandalig gewoon!!!
Zara