Speel online Bordspellen op jijbent.nl
 

Nieuw spel nu online: Dipole

(dinsdag 18 september 2007) 

We hebben toestemming gekregen van Mark Steere om Dipole als nieuw spel op Jijbent.nl te plaatsen. Dipole wordt gespeeld op een checkers bord, maar kent een heel eigen dynamiek. Het bijzondere aan het spel is dat het niet in remise kan eindigen.

Lees de spelregels.

 

Reacties op het nieuwsbericht

(onderaan kun je ook reageren als je ingelogd bent) 
Reactie van cplatinck (18-09-2007, 11:41):
ziet er leuk uit icon_smile.gif

Reactie van MarkSteere (18-09-2007, 12:15):
Bram did a *really* nice job with this program. I will accept all challenges.

Reactie van TheAxe (18-09-2007, 14:08):
ziet er interessant uit. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of het bij slaan nodig is dat de verplaatsende stapel groter of gelijk is dan de geslagen stapel of dat alleen de oorspronkelijke stapel groter of gelijk hoeft te zijn.

VB kan een stapel van 5 een stapel van 3 slaan als ze op afstand 2 staan?

Reactie van bram (18-09-2007, 14:26):
@theaxe: het gaat om de stapel die je beweegt, jouw voorbeeld kan dus niet, je beweegt namelijk een stapel van 2! en dan kun je dus niet die van 3 slaan.

Reactie van TheAxe (18-09-2007, 14:27):
ik vermoedde al dat dat het geval was. Bedankt voor het snelle antwoord.

Reactie van AMeijer (18-09-2007, 15:46):
Eerst staat er: Het slaan van de stukken van je tegenstander kan in alle 8 richtingen, dus zowel vooruit, als opzij, als achteruit.
Vervolgens: Normale zetten, samenvoegen en slaan mogen alleen in een rechte lijn worden uitgevoerd.

Spreekt dit elkaar niet een beetje tegen? icon_rolleyes.gif

Reactie van TheAxe (18-09-2007, 15:58):
Die laatste zin slaat erop dat er geen paardensprongen oid mogelijk zijn.

In al die 8 richtingen is wel een rechte lijn denkbaar, lijkt me.

Reactie van AMeijer (18-09-2007, 16:24):
Hmm... Beetje overbodig, dat alles in rechte lijnen wordt uitgevoerd, staat ook al 6x op al die plaatjes en zo.. 'rechte lijn' kan ook opgevat worden al 'niet scheef' icon_wink.gif

Reactie van Groeneveld (18-09-2007, 16:40):
leuk spel,vind het alleen een beetje vreemd icon_rolleyes.gif
dat dit spelidee er wel ineens doorkomt,
terwijl er al heel veel meer vernieuwende idee zijn geopperd
maar dat zal wel aan mij leggen

verder hoor je mij niet klagen

icon_biggrin.gif

Reactie van Glorfindel (18-09-2007, 18:40):
@Groeneveld: voor sommige spellen is het moeilijk / onmogelijk om toestemming te krijgen.

Reactie van Groeneveld (18-09-2007, 19:07):
oke dat snap ik,.

maar laat het wel zijn vind het wel een topspel hoor.... succes.gif

Reactie van Madelief (19-09-2007, 02:57):
icon_biggrin.gif \iet er erg leuk uit, ben benieuwd icon_biggrin.gif

Reactie van MarkSteere (19-09-2007, 07:13):
Thank you for your comments everyone. Dipole is a heavy game Ė very strategic. Itís a forgiving game though. You can fall behind and then catch up and win. Itís an aggressive game. Thereís always plenty of killing. Itís a tense game. Play marches steadily toward a decisive conclusion. No draws or ties. No easy way out. Kill or be killed.

Oust, my most recent game, has a very unusual architecture. Dipole and Oust are my two favorites, for different reasons. Tanbo is my most well known game. Itís developed a following over the past 14 years. Cephalopod and Scribe are my best all around games Ė interesting, fun, not too heavy.

http://www.marksteeregames.com/index.html

Reactie van StilleTheo (19-09-2007, 12:29):
@Groeneveld

Dit spel is denk ik een spel met compleet nieuwe diepgang en voegt dus wat toe aan de site. Bovendien denk ik dat meespeeld dat ondanks deze nieuwe diepgang het redelijk eenvoudig te programmeren was.

Reactie van RAKok (19-09-2007, 12:53):
Wat is het officiŽle antwoord op de vraag van ameijer?

Reactie van Groeneveld (19-09-2007, 18:29):
@stille theo



oke dat snap ik,.

maar laat het wel zijn vind het wel een topspel hoor

Reactie van rekenwonder (19-09-2007, 20:17):
lijkt me dat een spelletje heel snel afgelopen is

Reactie van MarkSteere (19-09-2007, 22:57):
Games usually take about 20-25 pairs of moves (40-50 total) and last about 30 minutes to 1 hour, depending on how seriously you play. Dipole is also played on a 10x10 board with 20 white and 20 red checkers.

Reactie van Groeneveld (20-09-2007, 09:51):
@ Mark Steere

if you want a translation just ask...


Reactie van Vinnie (20-09-2007, 09:59):
Ziet er leuk uit, al lijkt het volgens mij wel wat op lines of action in speldynamiek... maar dat vind ik wel leuk, dus ik zal niet klagen icon_smile.gif

maarreh: "Het bijzondere aan het spel is dat het niet in remise kan eindigen"?

er zijn toch heel veel spellen die niet in remise kunnen eindigen? Ganzenbord kan zelfs niet in remise eindigen.

Reactie van MarkSteere (20-09-2007, 14:36):
@ Groeneveld

Thank you for the offer. So far I'm getting a rough idea from the online translators, but I may ask you for help at some point.


Reactie van MarkSteere (20-09-2007, 14:46):
@ Vinnie

Lines of Action can end in a draw. ICGA rules 8: "If a move simultaneously creates a single connected unit for both players, it is a draw." ICGA rule 10: "If a position with the same player to move occurs for the third time, the game is drawn." http://www.cs.unimaas.nl/ICGA/games/loa/

Some games conclude with the condition that neither player has a legal move available. That's a cheap design trick that I won't use in my games. Each of my games, when carried to a conclusion will result in every square being claimed or in one player being completely eliminated from the board.*

Yes, there are other games which meet this description but they constitute a tiny percentage of abstract games.

*except for my first game, Quadrature, which can end in a draw.

Reactie van MarkSteere (20-09-2007, 21:15):
I won't use simple racing in my designs. Like the first person to land a piece on the other side used in Breakthrough. Or the first person to land on space 63 used in The Game of Goose (Ganzenbord).

What sets my games apart is architecture. To me a game is primarily something to behold and secondarily something to be played. For examples of groundbreaking architecture see Quadrature, Tanbo, Cephalopod, and Oust.

Reactie van Twaburov (21-09-2007, 14:05):
Why can't this game end in a draw?

Reactie van TheAxe (21-09-2007, 14:30):
je kunt nooit tegelijk geen stenen meer stenen in het spel hebben.
Als je met jouw zet zorgt dat de ander geen stenen meer over heeft, dan heb je dus geslagen, en dan heb je zelf nog stenen over.
Als je met je zet zorgt dat je zelf geen stenen meer over hebt, dan heb je stenen het bord uit moeten plaatsen. Je tegenstander moet dan nog wel stenen hebben, anders was je niet meer aan de beurt gekomen.

Reactie van MarkSteere (21-09-2007, 15:11):
@Twaburov

When making a non-capturing move you have to move forward. When you reach the far end of the board you have to keep moving forward off the board, thereby reducing the total number of checkers. When you make a capturing move you can move backward, but by capturing you reduce the total number of checkers. Based on the preceding it can be proved that every move you make brings the game closer to a conclusion.

I really like finite cycles as a design element. In Dipole you can move a stack forward and backward several times but it can't go on forever. In Tanbo you add a single stone on your turn and occasionally you also remove a large group of stones during your turn, but again, it can't go on forever. Probably the most interesting example of finite cycles is in Cephalopod. You add a single die during your turn which can capture the two, three, or four dice surrounding it. It should be no surprise by now that . . . it can't go on forever.

Reactie van Twaburov (21-09-2007, 15:22):
@Mark,

Thanks for your answer. I didnt notice you can't move backwards. So I'll take care with each move I'll make forward icon_smile.gif

Reactie van carlaevelien (21-09-2007, 15:26):
Lijkt me grappig.

Reactie van Queenfan (22-09-2007, 09:49):
ja grappig
Al zit het wel in de straat van Dammen e.d maar das ok succes.gif

Reactie van winterklaas (22-09-2007, 11:38):
no, this has nothing to do with any other game on this site.

did a few trial rounds against a computer at another site.... but I can't find a correct strategy yet. it must be somewhere icon_rolleyes.gif

Let it come! thanks Bram and Mark. good job again icon_biggrin.gif

Reactie van MarkSteere (22-09-2007, 12:16):
@Winterklaas

You're welcome and thank you for your comments. Bram did an outstanding job with the program but it has to be thoroughly checked for errors before it goes live.

Reactie van Twaburov (22-09-2007, 13:05):
Kun je 2 stenen van je stapel van 4 afpakken om daarmee een stapel van 3 te slaan?

Reactie van MarkSteere (22-09-2007, 13:13):
@Twaburov

No. The size of the original stack doesn't matter. It's the size of the stack that you move that matters. The size of the stack you move must equal the number of squares moved and must be equal to or larger than the enemy stack you capture.

Reactie van winterklaas (22-09-2007, 15:27):
I've done about 8 trial games now, and I still make beginners mistakes icon_rolleyes.gif

Don't understand me wrong, I really like the game, but I'm afraid that not a lot of people will play it because it is so abstract and quite difficult to comprehend because it differs so much from all the other games (for example the rule that allows to jump over other stones regardless colour)

for complexity and difficulty to get feeling with it, it matches Tablut.... I'm afraid the amount of players will match with Tablut too, although I'll play this one.

Reactie van MarkSteere (22-09-2007, 18:00):
@Winterklaas

You will make beginner mistakes for a while. No cause for concern. The "oops" moves decide the game for beginners. There will be a lot of good strategy in between the oopses but if you lose a 4 stack unexpectedly it'll be tough to win (though it can happen, especially if your opponent makes an oops move following yours).

Yes, Dipole is very abstract. Most people won't understand it and won't like it. Same with all my games. They aren't Backgammon "with a twist." You have to read and understand the rule sheet which most people are unwilling or unable to do.

Of the people who do understand Dipole virtually everyone will like it. It has an almost 100% popularity among people who understand it, higher than any of my other games. A core group of die hard Dipole fans will form over the next ten years and teach others how to play, on the Internet and in the real world.

. . .

Reactie van MarkSteere (22-09-2007, 18:04):
. . .

Dipole will bypass Tablut within the first couple of months here at Jijbent. Dipole is an extremely high quality game, while Tablut a draw prone, unequal sides, obsolete game. Over the course of decades Dipole will rise to prominence. My expectation is that Dipole will bypass Reversi within my lifetime, a tall order yes, but that's my expectation. If there are any ten year olds here, keep an eye on that for me, just in case I don't make it.

Reactie van winterklaas (22-09-2007, 19:24):
@Mark,
I hope you're right, but I can tell you that piling 12 checker pieces in real life is more about humor than about playing a game seriously icon_wink.gif
at least the small type pieces I got at home, the big pieces are all right.

Reactie van MarkSteere (22-09-2007, 23:08):
icon_lol.gif I hear you.

There is actually something you can do there. Start with a 6 stack on the board and a 6 stack off the board held in reserve. Use the off board stack to maintain an on board stack height of six. Assume for the purposes of play that the on board stack includes the reserve checkers. In other words, it's the exact same rules. The game is started with two 12 stacks. It's just that half of your 12 stack is held in reserve off board so your on board stack won't fall over.

I had a section in the rule sheet explaining that, but it was taking up space and creating more questions than answers so I took it out.

Reactie van MarkSteere (22-09-2007, 23:10):
By the way, with all this discussion of hard to understand games, I neglected to mention that one of my games, Copolymer, is the simplest game in the world. Players take turns adding stones. If you add a stone next to two enemy stones, you add another stone, and so on. Whoever has the most stones on the board at the end wins.

Copolymer rule sheet:
http://www.marksteeregames.com/Copolymer_rules.pdf

Reactie van Ippon-beer (23-09-2007, 03:07):
Alweer een nieuw spel. Wat is er eigenlijk gebeurd met de poll van een tijd terug. Daar kwamen Dvonn en Domineering dacht ik best wel leuk uit. Is dit helemaal van de baan??

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 05:23):
@Goeneveld

I think I'm going to need help with this one.

"Again a new game. What has in fact happened with the poll of a time. There came I thought Dvonn and Domineering best, however, nicely from. This entirely of the job?? are"

Reactie van winterklaas (23-09-2007, 07:34):
@Mark,

some time ago, there was a poll at this site about which new game should be introduced. Dvonn and domineering were the winners of that poll. Ippon-beer wants to know it hose games wil be implemented or not.

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 09:04):
Thanks. icon_smile.gif

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 13:22):
Use a coin to represent five checkers when playing in real life. So for example, a stack of two checkers with a coin on top would be equivalent to a stack of seven checkers. I modified the rule sheet to include this instruction.

Reactie van Groeneveld (23-09-2007, 13:45):
that is right,
and my name is gRoeneveld,but that was a mistyping,??? icon_lol.gif

Reactie van brutus33 (23-09-2007, 14:47):
Het lijkt me een heel pittig spel, waarvan je niet zo snel de "in and outs" zult zien. Dus heeft het denk ik een hoge drempel voor veel mensen. Hetzelfde vond ik trouwens van shogi. Maar goed het lijkt mij persoonlijk een zeer boeiend spel.

Reactie van Glorfindel (23-09-2007, 16:30):
De analyse-applet is trouwens al bijna klaar. Misschien dat dat mensen kan gaan helpen bij het leren van dit spel

[TRANSLATION]
The analysis applet is almost finished. Maybe it can aid people in learning this game.

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 17:00):
@Groeneveld

I knew that. Just a typo. Sorry...

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 17:35):
@ Brutus33

Thank you for your comments. Yes Dipole has a high threshold, and I'm glad you found it captivating.

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 17:37):
There seems to be a large concentration of motivated, intelligent people here, much higher than what I'm accustomed to. I've always wanted to have a game in the Netherlands. Now my instincts are proving to be well founded.

If I had the choice of one game at one game site, it would be Dipole at Jijbent. I was really lucky that this came about. I contacted the webmaster of the tiny American game site YourTurnMyTurn. I soon got an email from Bram, at 12:00 midnight while I was sleeping. He told me about Jijbent and said he'd heard my name and would look at my games. Two hours later I got another email from Bram approving Dipole - a good choice, one of my best games.

Of course I was happy reading my email the next morning. The more I found out about Jijbent the more jubilant I became. It's all I was thinking about and talking about for a few days.

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 17:40):
@ Glorfindel

I look forward to your Applet! icon_smile.gif

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 17:47):
@ Queenfan

Thank you for your comments. Sorry, I missed your memo earlier.

Reactie van tinam (23-09-2007, 18:06):
ziet er leuk uit ik lees dat er iemand al 8 trial gespeeld heeft heb me hier nu al rot gezocht waar vind ik die
tina

Reactie van MarkSteere (23-09-2007, 20:50):
Thanks Tinam.

Reactie van Groeneveld (23-09-2007, 22:19):
@ tinam waarschijnlijk op de site van Marc zelf

icon_biggrin.gif

Reactie van Twaburov (24-09-2007, 12:14):
''Het slaan van de stukken van je tegenstander kan in alle 8 richtingen, dus zowel vooruit, als opzij, als achteruit. Een ''

Moet dit niet zijn: 4 richtingen?

Reactie van bram (24-09-2007, 13:04):
@twaburov: nee. alle 8 richtingen dus horizontaal, verticaal en diagonaal

Reactie van hersenpulp (24-09-2007, 19:59):
leuke mogelijkheden... en veel om rekening mee te houden als beginneling... wanneer starten de toernooien ? icon_wink.gif

Reactie van Hary (24-09-2007, 22:44):
Ben benieuwd!

Reactie van bram (25-09-2007, 12:57):
@hersenpulp: toernooien zijn nu mogelijk.

Reactie van MarkSteere (25-09-2007, 17:51):
I can send the winner a signed copy of the December issue of Games magazine which *should* have Dipole in it. (Everything is tentative in publishing).

Reactie van Twaburov (25-09-2007, 19:48):
Nice!

And what do I get if I beat you? icon_lol.gif

Reactie van MarkSteere (25-09-2007, 20:13):
You get the rare distinction of having beaten me icon_smile.gif

Reactie van Twaburov (25-09-2007, 20:29):
Well that is really worth something icon_biggrin.gif

Reactie van Twaburov (25-09-2007, 20:36):
btw er is een minibug. Als je op analyseer klikt dan krijg je een mooi analysescherm dat het perfect doet, maar er staat boven: analyse spelpagina checkers, in plaats van dipole dus.

Reactie van Twaburov (25-09-2007, 20:45):
I have beaten Mark Steere icon_lol.gif

Reactie van MarkSteere (25-09-2007, 20:51):
icon_cry.gif I didn't think it would happen so fast.

Reactie van Twaburov (25-09-2007, 20:57):
I am very talented icon_razz.gif

By the way, why did you move all your stones forwards so fast?

Reactie van MarkSteere (25-09-2007, 21:03):
I don't remember. I've got over twenty games going. I may have been trying to gain a positional advantage at the expense of wasted distance. Or I may have moved some pieces forward to move them out of the path of destruction as a defensive ploy.

Reactie van Twaburov (25-09-2007, 21:17):
Yeah well... i am sorry that strategy didnt totally work out.. at least you learnt something now icon_wink.gif icon_smile.gif

Reactie van MarkSteere (25-09-2007, 21:22):
icon_lol.gif Thanks for the lesson. Next time...

Reactie van Twaburov (26-09-2007, 10:38):
https://www.jijbent.nl/dipole/show.php?gamenumber=5851682

Reactie van ineke53 (27-09-2007, 17:37):
vind het normaal wel leuk om reacties te lezen maar ik ken zelf maar enkele woorden engels dus breng hier weinig van terecht om het te lezen

Reactie van W84Me2Win (27-09-2007, 21:48):
Leuk spel! Als je eenmaal de regels kent (en het analyse-applet helpt daar enorm bij het eerste potje! yes.gif ) dan is het een erg verslavende game.

Reactie van MarkSteere (28-09-2007, 02:45):
Thanks W84Me2Win icon_smile.gif

Reactie van Esmar (28-09-2007, 20:13):
Wat gebeurt er met de stenen buiten het bord en kun je daar nou nog wat mee icon_redface.gif

Reactie van bram (29-09-2007, 13:15):
@esmar: nee daar kun je niets meer mee, die zijn weg.

Reactie van vor09 (01-10-2007, 18:54):
Het spel lijkt wel wat op Explocus, heb ik ooit op de Drienerlose spelletjesclub gezien ... heeft ook stapels met damschijven, aantal velden afhankelijk van de hoogte van de stapel, grote stapel slaat kleinere . verschillen: witte en zwarte velden in gebruik, begint met losse stenen ipv stapel, er was ook een beperking: als de stapel 8 hoog werd 'explodeerde' die naar alle omliggende velden (moest ook wel, tijdens het spel viel af en toe een stapel om). Dit ziet er wel veel doordachter en speelbaarder uit..

Reactie van go-herminator (02-10-2007, 00:27):
@vor09: Explocus klinkt als een variant van Atlantis, toevallig ook van Martin Medema?

Reactie van MarkSteere (02-10-2007, 03:27):
Thanks Vor09. Dipole is not the first game to have the "stack height = move distance" feature, but I have received feedback, including yours, that Dipole is fairly remarkable among this group of games. Dipole doesn't have the most amazing architecture of all of my games. It's best feature is simply its gameplay. It's a great game to play.

Reactie van vor09 (02-10-2007, 19:54):
@go-herminator: zou het echt niet weten, ik heb het 20 jaar geleden geloof ik 3 keer gespeeld, weet zelfs de spelregels niet meer zeker...
@MarkSteere: ben ik druk aan het proberen..

Reactie van Feen (03-10-2007, 03:18):
@vor09: ik denk dat het Atlantis is. Een aantal van mijn huisgenoten speelt het wel eens, maar dat is op een bord van meerdere 6-hoeken. De stapels exploderen ook bij een hoogte van 6. Het is iets met groeipunten(wit) en dode punten(zwart) Maar definitely niet iets voor jijbent. Is ook meer een multiplayergame.

Reactie van vor09 (03-10-2007, 12:26):
@Feen: het was geen Atlantis, het werd gespeeld op een normaal dambord met elk 2 rijen stenen . Voor zover ik weet bestaat Atlantis nog geen 20 jaar.. icon_rolleyes.gif

Reactie van frederiksen (16-10-2007, 20:44):
snap eerlijk gezegd dit spel niet icon_redface.gif

Reactie van MarkSteere (18-10-2007, 17:14):
@Frederiksen: I think you said you don't understand Dipole. Winterklaas is the designated teacher so if you challenge him he might be able to help you learn the game.

@Winterklaas: Let me know if I'm sending too many people to you. It can get overwhelming.

@Anybody: If you want to be a Dipole teacher, please let me know. Winterklaas probably needs someone to help share the load right about now.