Speel online Bordspellen op jijbent.nl
 

Nieuw spel online: Atoll

(dinsdag 6 mei 2008) 

Mark Steere heeft ons toestemming gegeven om een nieuw spel van hem online te zetten: Atoll. De regels zijn eigenlijk heel simpel. Om de beurt mag je 1 steen op een lege plek op het bord plaatsen (behalve in de 2e zet: daar mag je kiezen om van kleur te wisselen). Je hebt gewonnen als er een pad is (in jouw kleur) van het dier in jouw kleur naar het voedsel in jouw kleur. Als er dus een pad is van de witte kat naar de witte graat, dan heeft wit gewonnen. De complete spelregels kun je hier lezen. In de onderstaande figuur heeft zwart gewonnen omdat er een zwart pad is van de zwarte konijn (via de zwarte kat) naar de zwarte wortel.

Dit spel zal nog niet te spelen zijn bij de kampioenschappen van dit jaar. De toernooien zullen starten als er geen bugs meer in het spel zitten.

 

Reacties op het nieuwsbericht

(onderaan kun je ook reageren als je ingelogd bent) 
Reactie van Hary (06-05-2008, 15:51):
Mark Steere maakt leuke, simpele maar toch spannende spellen! Ben benioeuwd hoe deze is!

Reactie van ingridagnes (06-05-2008, 16:17):
Als ik het zo lees, denk ik, dat is wel een leuk spel icon_lol.gif dus ik ga het zeker proberen icon_lol.gif

Reactie van natje (06-05-2008, 17:08):
ziet er inderdaad wel leuk uit,ga zeker de regels en zo eens nalezen en het uitproberen icon_wink.gif

Reactie van Johanan (06-05-2008, 17:44):
succes.gif allemaal, ik ga het in iedergeval uit proberen.. icon_wink.gif

Reactie van carlaevelien (06-05-2008, 18:00):
Lijkt me leuk. Alleen dit "Om de beurt mag je 1 steen op een lege plek op het bord plaatsen [b](behalve in de 2e zet)[/b]" begrijp ik niet helemaal. Wat is er met die 2e zet aan de hand dan?

Reactie van stalie (06-05-2008, 18:18):
We gaan het gewoon proberen. Kan die kat die haas ook nog oppeuzelen?

Reactie van Claus (06-05-2008, 18:49):
lijkt een beetje op het spelletje connections dat ik vroeger wel eens speelde..ben erg benieuwd!
dat van die 2e zet snap ik trouwens ook niet helemaal nee..

Reactie van erigeta (06-05-2008, 18:53):
leukkk

Reactie van walterknight (06-05-2008, 19:03):
Ik neem aan dat het KONIJN naar de WORTELEN moet en de KAT naar de afgekloven VISJES?
Want in het voorbeeld heeft de WITTE KAT een pad naar de WITTE WORTELEN.
Maar dat lust ie niet, of althans niet in dit spel? eusa_think.gif

Reactie van florrat (06-05-2008, 19:16):
@walterknight: klopt, want in de spelregels van Mark Steere zitten ook helemaal geen konijnen/katten/vissen/worteltjes, maar moet je gewoon de tegenoverliggenden verbinden. En de konijnen liggen tegenover de worteltjes, en de katten tegenover de vissen... icon_smile.gif

Reactie van bram (06-05-2008, 19:32):
@walterknight: dat klopt, dus wit heeft geen pad en wint dus niet, maar zwart.

@carlaevelien: de tweede zet is van wit en die mag kiezen of hij neemt de eerste steen van zwart over of hij/zij zet op een andere plek de steen.

Reactie van Glorfindel (06-05-2008, 20:09):
Onze kat lust wel wortelen icon_rolleyes.gif
Voor een aantal lopende spellen kijk hier:
https://www.jijbent.nl/atoll/atoll.php

Reactie van JesBoZo (06-05-2008, 21:25):
wel zielig voor die kat dat die alleen graten krijgt en niet de hele vis icon_lol.gif

Reactie van finchy (06-05-2008, 21:46):
Hmm...als ik het goed begrijp staat wit door die keuzemogelijkheid al meteen gewonnen icon_biggrin.gif

Al zal het wel vrijwel onmogelijk zijn dit meteen door te rekenen icon_wink.gif

Verder klinkt dit wel als een interessant spel...goed bezig admins eusa_clap.gif

Reactie van florrat (06-05-2008, 22:57):
@finchy, inderdaad. Bij optimaal spel van beide spelers, kan wit gegarandeerd winnen icon_lol.gif Maarja, nu even bepalen hoe je optimaal speelt icon_rolleyes.gif

Reactie van Sproetnik (06-05-2008, 23:07):
Ik ga het zeker proberen en de overeenkomst met connections zie ik ook wel icon_wink.gif

Reactie van juda (07-05-2008, 09:10):
helemaal top gaan we zekr uit proberen ziet er erg leuk uit icon_razz.gif

Reactie van Edith (07-05-2008, 10:58):
ik kan de spelregels niet lezen ik krijg ene witte vlak waar onder staat gereed icon_confused.gif

Reactie van Vinnie (07-05-2008, 12:03):
Zo op het eerste gezicht is het verschil met het spel Hex wel heel minimaal... is het dan niet handiger gewoon Hex te nemen dat toch bekender is dan dit...

Reactie van Edje_Kadetje (07-05-2008, 16:16):
@Edith: Rechtermuisknop -> opslaan als zou wel moeten werken, als je tenminste Adobe Reader op je pc hebt staan.

Reactie van SpiceyGirl (07-05-2008, 18:39):
ziet er erg leuk uit, ben zeer benieuwd!
Tof dat er zo toch steeds nieuwe spellen bijkomen...
Hoewel ik straks toch eens moet nadenken over een wat uitgebreider abbonnement.... icon_wink.gif

Reactie van bram (08-05-2008, 10:57):
@allen: de spelregels van Jijbent.nl staan online. De regel voor wat betreft de 2e zet is gewijzigd. In de eerste zet van wit (is nadat zwart heeft gezet) mag wit kiezen: of hij speelt gewoon verder en plaatst een witte steen of het bord of hij/zij wil als zwart verder en klikt dan op de zwarte steen. Dit is gedaan omdat anders de winstkans van zwart te hoog is.

Reactie van country (08-05-2008, 12:41):
lijkt me zeker een leuk spel ga m ook uit proberen...(daag mijn teamgenootje bij deze alvast uit hahahah)

Reactie van JaiMe (08-05-2008, 13:31):
Weer een spel waar ik een maand lang iedere dag de regels van moet lezen en dan nog niet snap icon_razz.gif

Nou ja, Goed dat er weer een nieuw spel komt.

Applausje voor de admins. klap.gif

Reactie van ivro (08-05-2008, 19:34):
Ziet er weer leuk uit. icon_wink.gif

Reactie van Glorfindel (08-05-2008, 20:28):
@JaiMe ... dat lijkt me niet, het heeft heel eenvoudige regels. Gewoon omstebeurt een steen plaatsen en wie het eerst een ketting dwars over het bord heeft, heeft gewonnen.

Reactie van SpiceyGirl (08-05-2008, 20:50):
@ Country:
Kom maar op! :p icon_wink.gif

Reactie van mandy214 (08-05-2008, 21:48):
icon_lol.gif @ country en SpiceyGirl....
Ik wil het ook zeker gaan proberen...dus kom maar op icon_razz.gif icon_lol.gif

Reactie van erigeta (09-05-2008, 09:52):
icon_smile.gif

Reactie van dazz (09-05-2008, 11:06):
Het lijkt simpel ... dus zal het dat vast niet zijn icon_lol.gif
Bij deze daag ik mijn vaste maatje voor nieuwe spelletjes (Charmy) alvast uit icon_wink.gif

Reactie van Glorfindel (09-05-2008, 12:40):
Wat is de categorie van dit spel? Modern abstract?

Reactie van Glorfindel (09-05-2008, 13:09):
@mezelf: ja dus icon_rolleyes.gif

Reactie van Faith_No_More (09-05-2008, 14:41):
yes.gif tof spel

Reactie van Groeneveld (09-05-2008, 15:38):
inderdaad een zeer mooi spel,
zal het ook vaker gaan spelen...

toch vind ik het ook veel op Hex lijken
maar dat is ook een geweldig spel


Reactie van Edje_Kadetje (10-05-2008, 13:56):
Superspel! icon_biggrin.gif

Bij de vorige lanceringen van spellen, waren de toernooien bijna meteen beschikbaar, als ik me het goed herinner. Is er nu nog angst voor bugs of is er een andere reden waarom de nog niet beschikbaar zijn? icon_smile.gif

Reactie van Erikve (10-05-2008, 14:32):
Wat een ontzettend simpel idee, maar het is zowel qua tactiek, snelheid en plezier een leuk spel. Een echt spel voor jijbent dus!

Reactie van MarkSteere (10-05-2008, 17:51):
Thank you for your comments and thanks Bram for adding Atoll to Jijbent. Kudos for the elaborate artwork. This is the fanciest rendition of any of my games so far.

Atoll is a variant of Hex. Normally I don't create variants, but I make an exception for Hex because of its magnificent design.

Atoll is a generalized form of Hex. You can play Atoll on a board with 8 perimeter segments, or with 12, 16, 20, etc. perimeter segments. When there are only four perimeter segments Atoll is exactly equivalent to Hex.

Atoll rule sheet:
http://www.marksteeregames.com/Atoll_rules.pdf

Begird is a generalized form of Y. It can be played on a board with 6, 9, 12, etc. perimeter segments. When there are only three perimeter segments, Begird is exactly equivalent to Y.

Begird rule sheet:
http://www.marksteeregames.com/Begird_rules.pdf

. . . . .

Reactie van MarkSteere (10-05-2008, 18:06):
One more Hex variant: Crossway - Hex adapted to a Go board. Crossway is not as simple as Hex, but its gameplay is arguably richer than Hex's because there are 8 directions of connectivity instead of just 6. There are more possibilities, more tactics.

Jijbent is still my favorite game site. It's large enough to find as many opponents as you want, and the quality of players is *much* higher than at the American sites. I'm glad to have two games here now (Dipole and Atoll).

-Mark
http://marksteeregames.com


Reactie van MarkSteere (10-05-2008, 18:10):
Correction: Begird must have an odd number of perimeter segments: 3, 9, 27, etc.

Reactie van chingy (11-05-2008, 20:57):
eusa_wall.gif
Mag je ook de stenen van een ander als het ware " slaan"? ik bedoel eroverheen leggen? sovxx.gif
die over de tweede regel snap ik wel maar dit,
anders is het toch onmogelijk of zie ik het nou verkeerd? eusa_eh.gif

Reactie van chingy (11-05-2008, 20:58):
zeg ik het goed? icon_redface.gif

Reactie van bram (11-05-2008, 22:35):
@chingy: Dat mag alleen in de tweede zet, maar verder nooit.

@edje_kadetje: ik was een paar dagen van het mooie weer aan het genieten, maar nu kunnen de toernooien starten.

Reactie van Edje_Kadetje (12-05-2008, 00:50):
Relaxed, het mooie weer én de toernooien icon_lol.gif

Reactie van Holbewoner (15-05-2008, 18:47):
Kan de pie-regel ook niet bij pente worden ingevoerd?

Reactie van Nick_gmi (02-06-2008, 23:52):
ik snap het nut van die pie regel niet helemaal icon_redface.gif als de andere speler dan mag kiezen heeft die toch een vooreel ent zo groot als die van zwart als dat niet zo zou zijn ?

Reactie van Vinnie (03-06-2008, 11:27):
Dat is alleen zo als de eerste speler gewoon met de beste zet start, maar omdat de eerste speler weet dat zn zet dan gestolen wordt zal ie een zet moeten kiezen die nog redelijke kansen voor hem geeft als de ander hem overneemt, waardoor het voordeel voor de tweede speler altijd kleiner is dan voor de eerste speler die gewoon met iedere zet zou kunnen beginnen zonder die regel.

Reactie van sjoerdje (04-06-2008, 15:00):
De naam "taart-regel" komt van het idee dat als je twee kinderen hebt die samen een stuk taart moeten verdelen, je de één laat delen en de ander kiezen. Omdat beide kinderen een zo groot mogelijk stuk willen hebben, zal het eerste kind zo eerlijk mogelijk moeten delen. Het tweede kind zal namelijk altijd het grootste stuk pakken.

Vergelijk ook de Nederlandse uitdrukking "je kan kiezen of delen".

Reactie van Pachira (21-10-2008, 17:06):
Heel leuk spel!