Inleiding en doel van het spel
Holomino is een domino-achtig spel met speciale tegels. De auteur van het spel is Cameron Browne, dit spel is met zijn toestemming op Jijbent.nl gezet. Een holomino is een hexagonale tegel met happen er uit om de andere hoek en op de overgebleven hoeken staan cijfers tussen 1 en 6. Er zijn 40 unieke holomino's. Je scoort punten als je een cirkelvormig gat vormt door het plaatsen van een tegel. Elk cirkelvormig gat is waard de som van de 3 getalparen rondom het gat. Het spel eindigt als een speler geen tegels meer heeft of als beide spelers moeten passen. De speler met de meeste punten wint het spel.
Tegels in het spel
Er zijn 20 manieren om de getallen {1, 2, 3, 4, 5, 6} te combineren op een holomino, namelijk:
123, 124, 125, 126, 134, 135, 136, 145, 146, 156, 234, 235, 236, 245, 246, 256, 345, 346, 356, 456.
 | Elke combinatie kan echter met de klok mee of tegen de klok in worden weergegeven op een holomino, zoals je hier links kunt zien. Daardoor zijn er 2 unieke holomino's per getallen paar en zijn er dus 40 unieke holomino's.
|
Er zijn negen tegels die passen op één hoek, 4 tegels die passen op 2 bestaande hoeken (als de hoeken niet hetzelfde getal hebben) en er is slechts 1 tegel dat past op 3 bestaande hoeken.
Start van het spel
Iedere speler krijgt random 3 holomino's aan het begin van het spel. De holomino's van een speler zijn zichtbaar voor de tegenstander. Een speler kan uit deze holomino's kiezen als de speler aan de beurt is. Ook wordt er aan het begin van het spel 1 (random) holomino in het midden van het speelveld geplaatst.
Zetten
Vooraf aan elke zet krijgt de speler aan zet random een tegel van de resterende tegels. Een speler kan dus kiezen uit 4 tegels (tenzij er geen tegels meer zijn) tijdens een zet. Een speler is verplicht 1 tegel te plaatsen aansluitend op 1 van de liggende tegels zodanig dat de alle getallen op de aanliggende hoeken van de tegel hetzelfde zijn. Als een speler geen zet kan doen, dan moet deze 1 van de tegels terugplaatsen naar de resterende tegels en de zet passen.

Om een zet te doen op Jijbent.nl moet je eerst een tegel boven het bord selecteren en dan klikken op de plaats waar je de tegel wilt plaatsen. Omdat er altijd maar 1 kant van een tegel past, wordt deze automatisch geroteerd in de juiste positie.
Als je een tegel aan de rand van het speelveld plaatst, wordt het speelveld automatisch opgeschoven als er aan de tegenoverligggende kant nog plek is. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat het speelveld te klein wordt. Het speelveld is beperkt tot 12x12 holomino's.
Punten scoren
Je scoort punten voor elk cirkelvormig gat dat je vormt in je zet. Elk gat is waard de som van de 3 getalparen rondom het gat. Als er 2 of 3 gaten worden gevormd in dezelfde zet, dan worden de scores van de gevormde gaten opgeteld en vermenigvuldigd met het aantal gaten dat in die zet is gemaakt.
 | Voorbeeld: dit gat is waard: (3 + 2 + 5) = 10 punten.
|
 | De minimale score van een gat is: (1 + 2 + 3) = 6 punten.
|
 | De maximale score is: (4 + 5 + 6) = 15 punten.
|
 | De maximale score voor een zet is om 3 maximale gaten te vormen, zoals te zien is links (voor) en rechts (na de zet): ((6+5+4) + (5+4+6) + (4+6+5)) * 3 = 135.
|  |
Blokkeren
 | In de figuur links zie je een geblokkeerde positie. Geen enkele tegel kan hier worden geplaatst omdat er geen tegels zijn met twee 3'en. Dit gat kan dus nooit worden gesloten.
|
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer een speler geen tegels meer heeft of beide spelers na elkaar passen. De speler met de hoogste score wint.
|
|
|
|