Doel van het spel
Versla het leger van de tegenstander door al zijn stukken te slaan, of zijn vlag te veroveren.
Het plaatsen van de stukken
Allereerst moet elke speler zijn stukken zelf op het bord plaatsen. Lees verderop voor tips over de plaatsing.

Kiest eerst het stuk en dan de rij en kolom waar je het stuk wilt plaatsen. Als je helemaal opnieuw wilt beginnen, kies dan opnieuw. Wil je 1 stuk even verwijderen, kies dan de rij en kolom en klik op 'maak veld leeg'.
De stukken
Alle stukken zijn aan het begin van het spel onbekend voor de tegenstander. De enige manier om achter de rang van een stuk te komen is door het aan te vallen. Als jouw stuk lager is verlies je het stuk, maar wordt wel de rang van het hoge stuk bekend. Deze stukken blijven het gehele spel zichtbaar. Stukken van jou die voor de tegenstander bekend zijn worden aangegeven door een zwart kader om het stuk. Stukken lopen alleen in horizontale of vertikale richting, en met enkele uitzonderingen slechts 1 veld per beurt. Als 2 stukken elkaar aanvallen wint in principe het hoogste stuk, als de rangen gelijk zijn verdwijnen beide stukken van het bord.
Stuk
|
Naam
|
Aantal
|
Omschrijving
|
Speciale eigenschap
|
|
Vlag
|
1
|
Als de vlag geslagen wordt is het spel afgelopen. Kan door ieder stuk geslagen worden.
|
Mag niet lopen.
|
|
Generaal
|
1
|
Slaat iedereen, behalve de bom, kan door de spion geslagen worden als de Spion aanvalt.
|
|
|
Kolonel
|
1
|
Slaat iedereen behalve de generaal, kan niet door de spion geslagen worden
|
|
|
Majoor
|
2
|
Kan iedereen slaan die lager in rang is (behalve de bom).
|
|
|
Kapitein
|
3
|
Kan iedereen slaan die lager in rang is (behalve de bom).
|
|
|
Luitenant
|
3
|
Kan iedereen slaan die lager in rang is (behalve de bom).
|
|
|
Mineur
|
3
|
De mineur is het enige stuk dat bommen kan slaan, wees er zuinig op, want ze verliezen verder van bijna ieder stuk. Kan verder de verkenner en de spion slaan (en het vaandel).
|
Kan bommen verwijderen.
|
|
Verkenner
|
5
|
De verkenner mag in rechte lijn zonder obstakels zover lopen als hij wil. Erg nuttig om verdachte stukken te verkennen, of de vlag te veroveren. Kan ook de spion en vaandel slaan.
|
Loopt meer dan 1 veld.
|
|
Spion
|
1
|
Kan de generaal slaan, maar alleen als hij aanvalt. Als de generaal de spion aanvalt wint de generaal. Kan verder alleen de vlag slaan.
|
Slaat de generaal.
|
|
Bom
|
4
|
De bom doodt ieder stuk wat erop loopt behalve de mineur. Hij kan niet lopen, dus denk na voor je een onbewogen stuk slaat…
|
Mag niet lopen.
|
Het bord
Hieronder zie je dan een stelling als 2 spelers de stukken hebben geplaatst en al een aantal zetten hebben gedaan.

Uitleg bij het bord
De velden c4,c5, f4 en f5 zijn meertjes, hier mag geen enkel stuk komen. Verkenners mogen er ook niet overheen springen.
Bekende luitenant, dit stuk kan je tegenstander ook zien.
Onbekende luitenant, dit stuk ziet je tegenstander niet.
De laatste zet van je tegenstander
7 Dit geeft de stand aan in geslagen stukken. Blauw staat 7 punten voor. Een verkenner is 1 punt, mineur 2 punten enz. Door met je muis boven de blauwe of rode punt te hangen kun je de geslagen stukken zien. Als er in de laatste zet een stuk geslagen is dan staat dit in het overzicht helemaal links, en heeft een zwart kader.
Herhalingsregels
Er zijn verder 2 regels om herhaling van zetten tegen te gaan.
- Je mag maar 3 keer heen en weer tussen 2 velden.
- Je mag niet eindeloos stukken van je tegenstander aanvallen zonder hem een tussenzet te geven waarin hij niet voor jou hoeft weg te lopen.
D.w.z.: Je moet ophouden met achtervolgen voordat dezelfde stelling op het bord komt, met uitzondering dat je wel terug mag naar het veld waar je vandaan kwam zolang het voor de eerste regel
is toegestaan. Het is dus wel toegestaan over het hele bord achter een stuk aan te lopen, dan verandert de stelling immers en kan het dus ergens toe leiden.
De eerste is op jijbent geimplementeerd, het zal je dus niet lukken deze te breken. Je moet er wel op letten, want het kan betekenen dat je een stuk kwijtraakt dat op 2 velden vast zit, maar niet meer naar het 2e mag lopen op het moment dat het aangevallen wordt.
De tweede is niet geimplementeerd, maar geldt wel. Deze heeft wat minder invloed maar is vooral op het eind belangrijk en voorkomt dat iemand maar achter je aan blijft lopen en je zo geen kans geeft een voorsprong te benutten omdat je steeds je stukken veilig moet stellen. Als je tegenstander dit doet, geef dit dan aan bij de admin zodat die de overtreder er op kan wijzen. Blijft hij dit doen dan kan hij de partij verliezen.
Het einde van het spel
Veldslag eindigt als:
Je de vlag van de tegenstander slaat (winst).
Je niet meer kunt zetten, terwijl je tegenstander dat de volgende beurt nog wel zou kunnen (verlies).
Beide spelers geen beweegbare stukken meer hebben (remise).
Daarnaast kunnen beide spelers nog samen remise overeenkomen en eindigt het spel natuurlijk als iemand de partij opgeeft. Verder geldt er een mogelijkheid om de partij tot remise te laten verklaren door een admin als er na 50 wederzijdse zetten zonder dat er een stuk geslagen er geen ontwikkeling in de partij zit. De admin in kwestie zal de stelling en de afgelopen zetten beoordelen en bepalen of de partij tot remise wordt verklaard. Als er na 80 wederzijdse zetten nog steeds geen wijziging is in de stukken op het bord, dan kan op verzoek de partij tot remise worden verklaard.
Tips
Het is bij Veldslag belangrijk om onvoorspelbaar te zijn, dus hoef je niet alle tips te volgen. Iets raars doen kan juist winnend zijn als je het op het goede moment doet.
Een aantal dingen zijn wel altijd belangrijk om op te letten:
- Aantal is belangrijker dan sterkte. Zolang je tegenstander niet teveel hoge stukken voorstaat is het meestal degene met de meeste stukken die wint. 2 mineurs winnen het in het eindspel makkelijk van een alleenstaande generaal.
- Let op de herhalingsregels. Hoewel bedoeld voor het tegengaan van herhaling hebben ze ook bijeffecten die de uitslag van een partij kunnen beinvloeden. De 1e regel kan een stukwinst opleveren als je een stuk van voren nadert dat maar 2 velden heeft om over te vluchten. De 2e kan betekenen dat 2 mineurs in een eindspel winnen van de Generaal en de Kolonel. Als de mineurs schuin tegenover de stukken van de tegenstander staan aan 2 kanten van de vlag kunnen ze alleen tegengehouden worden door de mineurs constant aan te vallen. Dit mag echter niet waardoor de tegenstander gedwongen wordt om terug te trekken en vaak een mineur door te moeten laten.
- Let op je mineurs en verkenners. Dit zijn in het begin lage stukken, maar op het eind worden ze veel waard. Zeker mineurs omdat die bommen op kunnen ruimen maar ook verkenners die een open vlag kunnen slaan en moeilijk te vangen zijn als je iets achter staat.
Verder zijn er een aantal afwegingen die je kunt maken waarvan niet te zeggen is wat beter is:
- Het is goed zoveel mogelijk stukken onbekend te houden, dus als je kan kiezen sla dan altijd met een stuk dat al wel bekend is. Het kan echter ook goed werken om wel snel met hoge stukken aan te vallen en zo snel een voorsprong te halen en die te verdedigen. Je bent dan wel in het nadeel omdat je nog niks weet, maar als je genoeg voorstaat kun je het toch winnen.
- Vlag tussen bommen. Dit is sterk omdat je tegenstander een mineur nodig heeft om je vlag te veroveren. Als hij die kwijt is verliest ie een mogelijkheid om te winnen, en bovendien is het veel moeilijker een mineur door de verdediging heen te laten breken dan een hoog stuk. Het nadeel is echter dat als je tegenstander het door heeft dat je vlag nogal duidelijk is, en aangezien er maar 4 bommen zijn is daar dan ook al een groot deel van bekend.
- Aanval/verdediging. Beide kunnen erg succesvol zijn. Je kan snel aanvallen en veel stukken slaan, maar ook verdedigen en hopen dat de ander zich stukloopt op je bommen en hoge stukken.
Auteur: Vincent de Boer (Vinnie). |
|
|
|